Kalde dager i Andalucia

Vi er i Conil de la Frontera, en liten by mellom Gibraltar og Cadiz. Byen har hvite hus og de fleste husa har gule vinduskarmer og gesimser. Det er flere campingplasser her, men de fleste har stengt om vinteren

Det er nesten for kaldt til en utepils. Det er 9 – 10 grader. Men når en har varme klær og får et bord i solveggen, går det an. Vi er tvers over vegen for det nærmeste supermarkedet. Det er 10 minutter å gå fra campingplassen.

På andre sida av baren, var det et julestjernetre.

Vårblomster

Midt på bildet er supermarkedet. Det ligger utafor byen. Bildet tok jeg på grunn av vårblomstrene.

Langs veien hjem til campingplassen La Rosaleda var det en vill utgave av agurkurt.

Mer vårblomster. Når det er så kaldt som nå, minner disse meg om at vi går mot lysere og varmere tider. Max og Roy tar en hvil. Det er tungt å bære varene hjem på ryggen.

Vi er jo i et katolsk land, og slike bønnesteder er vakre.

Som sagt, campingplassen ligger på landsbygda og på veien fra butikken gikk vi forbi noen frittgående høner.

Og sauer, men disse var inngjerdet.

Her er vakre solnedganger

Det er masse løvtrær på plassen. De gir god skygge om sommeren og lys om vinteren.

Restauranten som også heter La Rosaleda har temakvelder. Her er vi på italiensk aften. Vi fikk pizza og stekt kjøtt med smeltet ost på. Forretten husker jeg ikke, men vi fikk Tiramisu til dessert. Vi ble plassert sammen med et finsk par. De kunne ikke andre språk enn finsk. De forstod litt engelsk og de kunne snakke noen få ord, slik at vi forstod dem på et vis. De hadde reist Europa rundt i bobil. Helt fantastisk når en tenker på hvor hjelpesløs en kan føle seg når en ikke blir forstått.

Juan Jesus Quintero sørget for fin musikk og god stemning. Det er mange engelskmenn her og de elsker å danse.

Det er en koselig og vennlig restaurant og plastikkstolene er faktisk gode å sitte på.

Ost og skinke, strikketøy og kryssord. Jeg koser meg i forteltet.

San Sebastian Festivalen skulle gått av stabelen 18. januar, men den søndagen høljet det ned og det var sterk vind. De utsatte festen en uke. Dette er en pilgrimsfest som blir holdt siste søndag før fasten. San Sebastian er en skytshelgen for området her. Folk pynter vogner med stoff og blomster. Disse vognene blir dratt av okser eller forskjellig motorredskap. Jeg hadde spurt om ruta for prosesjonen og fikk forklart at den gikk fra en kirke langt nedi byen og så sørover ut fra byen og  til en skog. Jeg fant ut at det ble for langt å gå for meg. Men så hørte jeg musikk og trommer. Jeg sprang ut av forteltet og der så jeg prosesjonen på vei nordover.  

Parkeringsplassen utenfor campingen var blitt til en piknikplass. Folk tok seg en pause der. Synd for meg at jeg kom ned der så sent.

Men jeg fikk da med meg de siste vognene.

Folk gikk med drikkeglass i neven. Noen hadde hvitvinsflasker og andre hadde store dunker med drikke.

I vognene var det også mat og drikke. Legg merke til hattene som damene hadde på seg. De hører visst til denne festen. Ellers har folk kledd seg godt, for det var ikke varmt i været selv om sola skein fra blå himmel.

Det er mat og drikkevarer i veskene og ryggsekkene. Det er trommer og musikk.

 

Denne handlevogna er kledd med plast. Oppi er det is og øl- og vinflasker.

Så forsvant de bortover veien og til skogholtet. Vi kunne høre tromminga hele dagen. Kl. 21 økte tromminga, og fra campingplassen kunne vi se et buktende tog av lys. Gjengen var på vei hjem. Det var få eldre med. De fleste som deltok i festen var yngre enn førti år

Festen startet med gudstjeneste kl 8 om søndags morgenen. Etter gudstjenesten startet prosesjonen og nå er kl 21 på kvelden. Det har vært en lang festdag. Og mange hadde nok en tung arbeidsdag på mandagen.

Restauranten har minst to temakvelder med musikk eller annen underholdning. Fredag 30 januar var det flamenco kveld med fish and chips på menyen. Det var fullt i restauranten. 

Fisken var veldig god. Mat til 6 euro, drikke er utenom.

21.30 begynte dansen og vi fikk ett forrykende show. Det startet med disse småjentene i 6års alderen. Korgene er en del av flamencodansen.

Flamenco er sang ,dans og gitarspill. Denne kvelden var det dansedelen vi fikk se. Håndklapp og fingerknipsing, myke arm- og håndbevegelser og taktfast tramping hører til dansen.

Flamenco er først nevnt i litteraturen i 1774. Flamenco er en folkedans fra Andalucia. Conil de la Frontera et et administrasjonssentrum i Andalucia.

Andalucia var under arabisk styre i flere hundre år. Andalucia hadde også mange jødiske kolonier. Sammen med sigøynerne med det spanske navnet gitanos, skapte denne sammenblandinger av kulturer flamencoen.

 

I tillegg til kurv er vifter en del av dansen 

Og sjal…..

small, medium, large og ekstra large…

Avslutning kl 23…

Ordet flamenco kommer av flamingo (fuglen) er det hevdet. Derom strides de vise. Noen mener det har arabisk opphav.

Vi er veldig glad for at Jan Erik, Tore og Unni har kommet hit. De ble vi kjent med på Raco i Benidorm i fjor.Nå har de blitt noen av våre beste venner. Vi skal vise dem Conil. Etterpå drar vi til Portugal.

Men før den tid skal vi på busstur til Sevilla. Campingen arrangerer bussturer ofte. Etter at vi kom hil, var det en tur til Gibraltar. 15 februar er det tur til Cadiz og karnevalet dit.

Jeg ser at det er mange som er innom bloggen. Jeg er veldig glad for  at folk følger meg. Klem til dere alle!

–edel

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg