På tur med Norsk Bobil og Caravan Clubs Reisekomite til Krakow del 1

Reisekomiteen i Norsk Bobil og Caravan Club har i mange år arrangert tur til Polen.  Den polske samarbeidspartneren er Jerzy (Jurec) Glowinski fra firmaet Halcamp Marciej Glowinski.

Vi skulle være med på det 17. Halcamp Rally 02- 08.2015. Vi fikk være med på by vandring i Kraków, på flåteseilas på elva Dunajec, tur til Zakopane der vi skulle ta fjellbane til Gubalówka, og busstur til saltgruvene i Wieliczka. Vi gledet oss og  var veldig spente både på hva vi skulle se og oppleve og på de andre norske deltagerne.

Øverst: Jurec Glowinski, kommandant for turen, Eivor Marthinsen,organisator for den norske delen av opplegget, og Harald Arneberg, visekommandant for organisering på plassen

Vi møtte de fleste deltakerne i Borås

Roy, Max og jeg kom til campingplassen i Borås torsdag 27. august. Det var ikke så veldig langt å gå til byen så vi gikk til sentrum for å se oss om i byen på fredag.

På lørdag var resten på plass, og Harald Arneberg holdt en orientering om reiseruten, og vi ble delt inn i foreløpige grupper. Campingplassen er tilknyttet Borås Djurpark, I resepsjonen kan man kjøpe billetter til dyrehagen. Gatene på plassen hadde navn som feks Giraffgatan.

Det er heller ikke langt til idrettsanlegg og denne helgen var det mange barn og ungdommer som bodde i campinghyttene. Mange av dem var på idrettsleir, men mange skulle også på besøk i dyrehagen.

Vi hører etter hva Harald sier og noterer i heftene som vi har fått tilsendt. Harald har lagt mye arbeid i heftene. Heftene inneholder deltagerliste, program og detaljert reiserute. Reiserutene har koordinater for rasteplasser, kjøpesentre og campingplasser. Her er det tips for turen og beskrivelse av steder langs eller på ruta.Heftet har også med “unødvendige” opplysninger som nødnumre og numrene til Norges Ambassade i Warszawa og Berlin og Det Norske konsulat i Hamburg

Søndag 30.august. Vi er kommet fram til fergeterminalen i Karlskrona. Vi skal ta ferge til Gdyna. Bildene er dessverre tatt gjennom skitne vinduer. Jeg angret i ettertid på at jeg ikke gikk ut og fotograferte

Ferga skal gå kl. 20.00  Sola går ned mens vi venter på ferga.

Det var reservert bord til oss ombord, og vi kunne nyte en deilig middagsbuffet med så mye drikke til som vi ville. Men vi måtte være forsiktig, for det bruker å være promillekontroll på fergeterminalen i Gdyna

Praten gikk livlig og folk ble kjent med hverandre.

Frokostbuffeten var også flott med stort utvalg av pålegg, frokostblandinger og frukt.

Det var promillekontroll på kaia i Gdyna, og det gikk naturligvis bra for alle oss.

Vi som hadde biler over 3,5 tonn måtte innom Viatoll for å ordne med bombrikke.  Det er en veldig omstendelig prosess for de som skal få registrert brikken på bilen for første gang, men for dem som bare skal fylle penger på brikken går det raskt.

Det var varmt i Gdyna – rundt 28º-29ºC

Vi kjørte sørover gjennom bølgete jordbrukslandskap, og så at kornet alt var høstet.

Da vi kom fram til campingen, var det blitt over 35 grader. Byen Ciechocinek er et turiststed kjent for sine saltvannskilder. Disse kildene skal ha lindrende og godgjørende  virkning på all slags helseproblem. Byen har vært et rekreasjonssted i mange hundre år. Under krigen hadde tyskerne et sykehus her. Det var mest beregnet på skadde soldater, men det behandlet også vanlige tyskere som hadde helseproblem. Byen har mange spa-hotell og i 2013 åpnet byen den nye campingplassen. Den har plass til mange enheter og den har et fint område for telt. Det er kort vei å gå til sentrum.

Det ble etterhvert veldig varmt og Magne trente avkjøling.

Noen hadde vært på besøk hos sine polske venner og fått med seg en deilig kake til oss.

Bildeneer fra det første av mange langbord som vi hadde på denne turen

Torsdag 1 september var det godt over 35 grader. Vi gikk for å utforske byen, men ble mest sittende i skyggen og leske oss med kald drikke

Folk i finklær og gamle veteraner med masse salat på uniformene begynte å strømme til parken.. Det viste seg at det var en markering av at krigen startet her 1 september 1939. Folk samlet seg for å legge krans på minnesmerket over de som ble drept den dagen.

Vi hadde god utsikt mot seremonien.

Max ser på alle menneskene som er samlet i parken

Byen var fint pyntet. Det var mange parker og barna sprang gjennom fontenene for å avkjøle seg. Elva Wisla renner gjennom byen. Den fulgte oss til Krakow.

Det eneste vi syntes var negativt med plassen, var at det var smale parseller, og det var trangt å manøvrere seg inn og ut av parsellene.

Det er onsdag 2 september og vi har kommet til Campingplass nr 171 -Krakowianka. Det er offisiell åpning av turen, og vår polske vertinne Halina Glowinska er ivrig fotograf.

Ignacy Ognisty gjør klar en velkomstdrink.

Ignacy og Danuta

Jurec ønsker oss velkomne og Harald oversetter. Eivor forteller oss om bussturen til Krakow som vi skal delta på dagen etter.

Dette er første del av bloggen om turen til Krakow. Vi reiste fra Sverige søndag 30 august og avsluttet turen lørdag 12 september i Winsen i Tyskland.

Vi så og opplevde så mye på denne turen at jeg må dele opp bloggen i flere deler.
Jeg håper at du vil følge med på neste del som handler om hva vi så og opplevde i  gamlebyen i Krakow.