Mye vann i Mosel

21 januar 2018 var det meste av Norge dekket av snø. Vi hadde bestilt plass på ferga fra Kristiansand til Hirtshals på søndagskvelden.  Vi kjørte fra Haugesund til Kristiansand i gnistrende vintervær. Selv om vinteren er vakker, gleder vi oss til sol og sommervarme i Spania og Portugal.

Vakkert vintervær

På Sørlandet var det mange som ikke hadde strøm. Våt snø hadde lavet ned, og mange trær og greiner hadde lagt seg over strømledningene.Vi så flere mannskaper som var ute og ryddet langs linjene.

 

Turen over Skagerak gikk fint. Max måtte være igjen i bobilen, men Roy og jeg koste oss med kveldsbuffet på Superspeeden. Vi overnattet på en bobilplass ved en bensinstasjon i Hirtshals. Det var snø og slaps når vi kjørte gjennom Danmark mandag.  Vi bruker å overnatte på bobilplassen på Scanddinavian Park i Handewitt rett over grensen mellom Danmark og Tyskland. Vi ville anskaffe oss et skjørt mot trekk til bobilen og regnet med at Scandic og Nordic Rrisemobile kunne skaffe oss det. Men de hadde bare skjørt og ikke skinne eller annet å feste det med. Men de foreslo en bedrift i nærheten og etter en samtale på telefon, ordnet de med avtale for oss hos Sattlerei Ivers. Her tar de mål…. 

Sattlerei Ivers, Haferbogen 6, 24969 Grossenwiehe. Å sy skjørt til bobiler var ikke dagligdags hos disse gutta. Til vanlig arbeidet de med å restaurere innventaret i biler. De trekte om seter og tak på gamle Porcher og andre veteranbiler. De gjorde og naturligvis jobber på moderne biler. Jeg så noen kunder som hentet et fantastisk flott skinnsete. Roy spurte naturligvis om pris til nytt tak til Mustangen, men de arbeidet ikke med elektriske tak.

Skjørtet er målsydd i skinn. Det er skinner under sideskjørtet og trykknapper under hjulbuen. Med arbeidet kom det på 425 euro og vi er veldig fornøydde. Etterpå dro vi til Färber Gas og fikk fyllt opp den tomme gassflasken. Det kostet oss 15 euro. Färber Gas, Westerallee 143, 2491 Flensburg

Vi hadde planlagt å møte  tre par fra Rogaland. Disse kom kjørende i hver sin Le Voyanger, flaggskipet til Pilote. De skulle innom fabrikken i Frankrike før de kjørte videre til Spania og Portugal. Vi møtte dem  i Kaltenkirchen litt nord for Hamburg. Det var en grei bobilplass ved et badeanlegg, men det var et stykke fra bobilplassen til der vi kunne tømme WC og fylle vann. Dit har jeg ikke koordinatene dessverre, men det fins så mange apper som viser oss bobilfolk på rett vei. Neste stopp var Werne som ligger vest for Dortmund.Koordinatene dit er N 51,65910 og Ø 7.63414.  Bobilplassen ligger midt i byen, rett ved der gågata begynner. Det var blitt mørkt da vi ruslet inn i byen for å få oss noe å spise og det ble vanskelig å ta bilder av bysentrumet.  Men her sitter vi å venter på mat i en ombygd stall på en skysstasjon. Bygningen er fra 1400tallet Neste destinasjon var Klusserath i Moseldalen. Vi gledde oss til å smake på deilig moselvin. Men de fleste campingplassene og bobilplassene stod under vann.Etter en kort rådslagning  dro vi videre til Trier. Været var grått og trist og Roy lengter til sol og varme, så vi ble enig om å kjøre vårt eget løp og heller treffe de andre i Portugal.

Fredag morgen sa vi farvel med de andre og satte kursen mot  Pont a Mousson. Her har vi overnattet mange ganger. det koster 10 euro å stå her. Da er vann, dusj og wc inkludert.  Vi fikk ikke lov til å stå på parkeringsplass 1. den var stengt pga høy vannstand i Mosel. Og høy vannstand i Mosel eller Moselle som den heter på fransk er et problem. I jula måtte de stenge denne plassen fordi vannet flommet over  bobilplassene. På bildene ser du litt av elva Mosel eller Moselle som den heter her. Den er 545 km lang og starter i Col de Bussang i Frankrike og munner ut i  Rhinen ved Koblenz. Den renner gjennom Frankrike, Luxemburg og Tyskland  Mellom Koblenz og Trier ved grensen til Luxemburg renner elven i store svinger og sløyfer.  Den har gravd dypt ned i landskapet og skapt det vi i dag kjenner som Moseldalen. Her er det bratte lier, og her blir temperaturen høy. Dalen er perfekt for hvitvinsproduksjon. Og her ligger vingårdene tett i tett Ellers så hadde Mosel/Moselle stor betydning for godstransport på lektere før. Fremdeles går lekterne på elva som har forbindelse med kanaler til elvene Meuse, Saone, Marne og Rhinen

 

Håper du likte denne smakebiten…. Det er bare begynnelsen på vårt vintereventyr i Syden  🙂  🙂

—edel

 

7 kommentarer
    1. Interessant lesing for oss som har tenkt å kjøre bobil til Spania men held oss på Gran Canaria enda noen år .

    2. Hyggelig å lese om dere!
      Var i Moseldalen selv i august i fjor, herlig!
      Gleder meg til å lese mer om dere!
      God tur videre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg