Tilbake til Omis igjen, og videre til Zadar.

Det var meldt kaldere vær og regn og vi bestemte oss til å snu mot vest igjen. Dette bildet er tatt halveis mellom Ulcinj og Omis.Her er på deltaet ikke langt fra Ploce. Dette er hagen til Kroatia.Langs vegen er det mange boder på begge sider av vegen.  Det du ser er : 5 kg og 10 kg nett med mandariner. Så er det granatepler(3 kasser). Granatepler vokser både i hager og i vill tilstand. Det gråe er fikener i papir. Flaskene på øverste hylle er likører. Det lyseste er sitronlikør, de orange er mandarinlikør(nam,nam). Nest øverste er olivenolje ekstra virgin og olivenolje med urter og paprika. Glassa er med forskjellig marmelade og honning.

Fjella som rager over Omis.

Fredag 26 forlot vi Safari Beach og satte kurs mot Omis. Rett før Ucinj så vi et skilt som viste at vi måtte ta av mot høyre til Bar. Og Bar ligger jo på vegen vi skulle ta(E65). Jeg må nevne at i det området vi har oppholdt oss, ikke er dekket av karta som GPS-en har lagra, Men Bar og hovedstaden Podgornice er med på veinettet til GPS-en.

Vi fulgte skiltet, og havna på landsbyda. Veien var  veldig smal, mange stedervar det bare plass til en bil på asfalten.

Bildet er veldig uklart, men det er fem esler eller mulldyr der

Her er to.

Veien vi tok, var dårlig merket, men vi kom ned til Bar til slutt, selv om Roy hadde sine tvil. Fra Bar tok dama i GPS-en over.

Torget i Perast i Kotorbukta

Legg merke til de to øyene med slott på. Etter noen kilometer var vi på den andre siden av bukta ,og kunne se de to øyene med hus fra andre kanten

Herceg-Novi

Dette er tatt før vi kom til Dubrovnik. Legg merke til de høye einerbuskene. Det var massevis av einer ved Dubrovnik

Da vi kom fram til Camp Galeb, så vi at det var høst. Blada på lauvtrea der var begynt å bli gule. De hadde stengt to av servicebygga, det var bare det lille ved resepsjonen som var åpen. Men da fikk vi til gjengjeld nøkkel til vårt eget private familiebaderom med WC, vask og dusj.

De aller fleste strømskapa var stengt, bare 3 var åpne, så vi måtte stå på et begrenset område.

Jeg fikk det travelt. Der var det tørketrommel og jeg fikk vaska og tørka sengeklær og undertøy. Jeg var fri for brød og fikk baka slik at jeg har noen dager.

Bobilen hadde jeg støvsugd og vaska innvendig på Safari Beach dagen før vi dro, så nå føler jeg at alt er på stell for en stund.

Lørdags formiddag dro vi videre til Camping Peros. Camping Peros ligger i landsbyen Zaton, 15 km nord for Zadar.  Det er en veldig koselig plass, men det er et stykke til stranda – 300 m. De fleste campingplassene på denne turen har vi funnet ved hjelp av camping cheque boken.

Denne gangen tok vi kystvegen nr 8 fra Split til Zadar.  Da vi for motsatt veg for en måned siden, ble vi dirigert innover i landet og opp i fjella. Det var en fin tur, men kystvegen er også veldig vakker. Jeg tok nesten ingen bilder, fordi bilder tatt i fart blir så uklare. Det ser du på bildene ovenfor.

Vi så velstelte hus og hager. Det var appelsin og olivenlunder og åkrer med kål og salat. Det var furutrær langs vegen. Vi kjørte utenfor Trogir som er en forholdsvis stor havneby.

Marina er en liten by med fine badeplasser. Den bærer navnet sitt med rette, for her er det store båthavner med store seilbåter og store motorbåter, de fleste rundt 50 fot. Fra Marina bar det litt inn i landet, det var en ås mellom oss og havet. Her kom vi til byen Primosten.Primosten regnes som en av Kroatias vakreste perler. Byen satser på turister og er en godt besøkt ferieby.

Bildene er tatt fra en turistbrosjyre og viser Primosten

Etter Primosten ble landskapet grågrønt. Det var mye løst fjell som lignet mest på steinurer med buskvegetasjon. Her er det lange strekninger med fartsgrense på 60.

Det regnet litt da vi kom tilbake til kysten. Vi kunne se en skjærgård med mange øyer. I landsbyene vi kjørte gjennom, kunne vi se mange gamlle damer i mørke kjoler og skaut.

Så så vi de første villsvinskilta. Jeg rakk ikke å ta bilder av disse fareskilta.

Vi kjørte gjennom Sibenik som er en stor by. Etter Sibenik la jeg merke til søppesekker som var plassert i vegkanten, men jeg så ingen hus eller småveger, bare busker og kratt. Da fikk jeg plutselig øye på hus. De var veldig små, på størrelse med to moelvenbarakker(som posthuset i Høylandsbygd). Det var murhus med små glugger til vindu og det eneste som viste at det bodde folk der var parabolantennene.

Sucosan ligger vakkert til på et nes. Langs hovedgata var det mange små boder med hvitløk og frukt eller med blomster. Sucosan går over i Bibinje og i begge byene var det store båthavner med store båter i. Her lå det også store yachter.

Zadar har en 3000 -årig historie. Her er gamlebyen sett fra luften

Området rundt Zator har 8000 innbyggere om vinteren og om sommeren er det 80 000! Det er stor arbeidsledighet blant ungdom, de har bare mulighet for småjobber i turistsesongen.

Ole Christian på Camping Peros

Marit ved inngangen til Camping Peros

Badestranda

I morgen drar vi til Trieste i Italia. Jeg sier hade og takk for følget! Neste rapport kommer neste gang jeg har nett.

Takk for hyggelige meldinger og liker!