Moteoveien gjennom Tsjekkia er ikke å anbefale!

Det er vakkert rundt motorveiene og du har god utsikt, men……

Veiene er satt sammen av betongelement som er fuget sammen. Det er ca 2 m mellom hver fuge og det rister skikkelig hver gang hjula ruller over disse rillene. Alt  i bilen ristet.  Jeg var redd for at walkitalkien skulle riste i stykker og for ikke å  snakke om GPSen.

310 km varte ristehelvetet. Og det verste av alt, vi hadde betalt for det.

Anne Lise og Odd har bil under 3,5 tonn og de betalte 12 ? for en vignette som de puttet på frontruta. Vi som har tyngre bil, måtte kjøpe en GO box. Det er samme sorten brikke som vi bruker hjemme. Jeg måtte lade den med 120 ?.

Rett  før grensa til Slovakia kjørte en politibil framfor oss og i bakruta lyste det “Follow me!” Når  politiet stoppa på en rasteplass, måtte vi ta fram GOboxen og passet.

Det viste seg at jeg hadde glemt at vi har 3 akslinger i stedet for 2. Jeg var ganske kokt i hodet når jeg kjøpte gGOboxen fordi jeg hadde problemer med å fylle ut skjemaet som var på tsjekkisk.

Politimennene var veldig snille, men jeg måtte betale 25 ? i bot likevel. Det var det minste forelegget de hadde. På grensa leverte jeg inn boksen og fikk igjen 59 ?

I Slovakia var motorveiene fine. Her måtte vi også kjøpe vignetter, men disse kostet bare 10 ?

Planleggingsmøte i Tsjekkia. Roy, Odd og Anne Lise.

Vi fant tilsluttt en kjekk plass i Bratislava. Det viste seg at den ligger midt i byen ved siden av et lite, men veldig kjekt vatn godt egnet til vannsport. Det er bla et “trekk”” som drar deg rundt på brett.

Vi har parkert under et valnøttre, og i morgen tidlig blir det nok morgenbad i sjøen med det vanskelige navnet som jeg verken kan lese eller uttale.

Treet er fullt av modne valnøtter og det er 26 grader ute nå kl 19.30

—Edel

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg