Er det beste bra nok?

Vi er på en campingplass i Starigrad. Starigrad ligger sør for Zadar. Vi har en plass nær sjøen. Plassen heter Plantaza Her er kort vei til alt.


Det er så flott på badet. Jentene har rosaaktig og guttene har turkis og blått, men det er delikat. Det er alltid varmtvann. Plassen er bare 2 stjerners, men den er flottere og jeg anbefaler den på det sterkeste

 Men alikevel; vi har ikke morgensol så Roy vil prøve å finne en plass som har det nærmere Split.
Vi får besøk av et par fra Toten. De hadde plassen i fjor og vil ha den igjen når vi flytter
, Det ordner seg naturligvis.

På vegen hit så vi at bladene var røde elller visnet. Her var det mye furu og einer  pluss noen nåletre som verken var furu eller tuja, men noe midt i mellom .På vegen til Starigrad, så vi at det var høstlige farger.

Når vi skulle kjøre fra Starigrad, valgte vi en vei som gikk opp i innlandet i stedet for kystveien. Denne veien minte meg om høyfjellsoverganger i Norge.Bildet er tatt nord for Starigrad, legg merke til høstfargene.

Kan like godt vært i Norge. Fjellvegen fra Starigrad til Split minte meg om en høyfjellsveg  i Norge. Lauvtrea var grønne.Fjella bestod for det meste av grå, aluminumfarga fjell  eller rødt fjell

Veldig likt Norge.

Legg merke til det røde fjellet!

Vi tok altså en innlandstur og på det nærmeste  var vi  ei mil fra Bosnia og Herzegovina.Nå  var det tydelig at vi nærmet oss krigssonen, men det var vanskelig å feste det på film. Vi for forbi landsby etter landsby og det var tydelige spor etter krigen. Enten kom motiva for brått på eller så var  vinkelen umulig.

Det var faktisk det jeg greidde. Sorry, Inne  i byene så jeg kulehull. Faktisk så jeg mye fra krigen, Tak  som var blåst bort og vinduer som var vekke og vi kjørte forbi to minnesmerker det ene med kroatisk flagg og det andre geidde  jeg å ta bilde av.

Minnesmerke tatt i 50 km/t

 

På veien mot Split kunne vi se at de dyrket frukt og grønnsaker i landsbyene. Etter som vi nærmet oss split så vi vinranker og granatepletre. Nå så vi også olivenlunder.

I split var det palmer og klatrebusker med lilla blomster med navn som jeg med min dysleksi bare drømmer om å nevne navnet på, men som ek

sisterer på Kanariøyene (begynner på B)  I tillegg så gi oleander busker som mamma og tante Anna hadder  som potteplanter heime.

Kanskje blir det morgenbad, kanskje ikke.:-)

–Edel

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Det såg så deiligt ut ,og kunne sitte i sola. Vi har en fin høstdag her og i dag. Ha en god tur videre.

    2. hei på dere. Ja vi er jo vei hjemover og ang. vær å sånn så merkes det. Det er på med langbuksr og jakke. Savner sol og bading men kjenner at jeg begynner å bli utålmodig og gruer faktisk litt for resten av kjøringen her i Tyskland. Høsten er tydelig på vei for alvor får bare håpe at det ikke blir for mye regnbøyer. Kjekt å se bildene dine og lese, skulle gjerne vært med nedover, men nå ble d ikke sånn dette året. Hils Roy å ha det bra begge. Hilsen fra oss!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg