Stakkars Max på Safari Beach Camping i Montenegro

14 oktober dro vi fra Dubrovnik og til Montenegro.

Vi kjørte kystvegen. Det er over 30 år siden vi var her sist. Jeg kjente igjen sykehuset i Igalo. Der hadde vi vært innom i 79 da Roy fikk betennele i et sår på leggen.

To år før hadde Roy vært på helsereise til Biela i Kotorbukta. Det var ute på landsbygda da. Nå er det bebyggelse rundt hele bukta fra Herceg-Novi til Kotor.

Det er fine veger, men fartsgrensene er lave. Det går mye i 60 eller 40.

Fra Kotor kjørte vi opp på fjellet til Cetinje og så ned til kysten igjen ved  Becici. Den gamle bebyggelsen langs veien er slitt og det ser mer fattigslig ut her enn i Kroatia. Montenegro har euro og dieselprisen er 1,48 altså litt over 11 kr.

Langs veiene streifet det flokker med løshunder. De lokale hundene går heller ikke i bånd

Det er mue furutre her, barnålene er over 10 cm.

Vi har funnet en helårsåpen campingplass som heter Safari Beach. Den ligger i Ulcinj ca 60 km fra grensen til Albania. Det koster 10 euro med strøm og internett her, men nettet er veldig ustbilt

Søndagen da vi kom hit, regnet det og vi hadde tre dager med storm, regn og torden. Tirsdag klarnet det opp og sola kom fram og sjøen roet seg. Her er det en lang brei strand. Den heter Montenegros Copacabana. Det er langrrunnt og det er deilig å bade her. Det er nesten lik.e varm i vannet som i lufta 24 -26 grader.

Fra strandkanten og ut over sjøen står det garn. Det er 0 til 50 cm dypt.der garna står. Det kommer folk i bil og ser til garna. De har høye vadere og vasser uti og ser til garna sine om kvelden.

Det er resturant på plassen og vi er parkert ved siden av den.

Du kan se bilen bak Roy

Her er det masse katter og kattunger. Max er helt fortvilt. han blir redd og opphisset og bjeffer. Kattene vet akkurat hvor langt båndet til Max er. I tillegg er det mange løshunder som er innom plassen og da blir Max helt på styr, bjeffer og skjenner.

En løshund på besøk

Her bor det en stor hund som heter Cæsar. Det er de som driver resturanten som eier den. Cæsar går løs og tre ganger har han tatt tak i ryggen til Max med den store kjeften sin. Jeg kaller hunden for Brutus.

Her ligger Cæsar/Brutus i all sin prakt.

Tirsdag kom det en sverm med øyenstikkere eller najader eller nymfer. De er litt mindre enn de store øyenstikkerne hjemme. Det var tett som en myggsverm.

Vi har med oss sykler og de kom godt med for det er 4 km til nærmeste supermarked.

Ellers bader vi og soler oss.

I Dubrovnik traff vi et par fra Oslo og de er her også. Og et par fra Nedeland som har sett oss på flere campingplasser. Vi har fått kontakt med mange kjekke folk på denne turen.

Vi er mye sammen med Marit og Ole Christian. Vi spiser sammen og går og tar oss øl sammen.

I resepsjonen og i resturanten snakker folk engelsk, i butikkene ikke. Det er vanskelig å spørre etter noe og en må bare peke i ferskvaredisken og angi med fingrene hvor mange hekto en vil ha av det eller det.

Jeg sier takk for alle koselige meldinger, det er kjekt at så mange følger oss. Jeg skal laste opp flere bilder etter dette.

—-Edel

Er det noen katter i nærheten?