Mot Valencia

Natura Spa Resort i Peniscola var en veldig flott campingplass. Her kunne en få forskjellige slags massasjer og spabehandlinger. Det var trimrom og innendørs svømmebasseng. Det var utendørs svømmebasseng, utendørs trim apparat og ballbaner. Det var et minizoo med apekatter og store papegøyer. De hadde to hester og to esler og flere flotte vogner.

Restauranten hadde frokostservering til kl 12 . Kl. 19 åpnet den igjen, og middag kunne vi kjøpe fra kl 20.30. Om kveldene hadde de bingo og quiz. og dartspill.

Jeg koste meg i svømmebassenget hver dag. Det var passelig temperatur både i bassenget og boblebadet.

Deilig!

Telt til gassgrillen. Veldig greit når det er trekk og når en forlater vogna si for noen dager. Bildet er tatt 3. desember. De som eier vogna er spanske og kom hit 1 desember. De dro hjem søndagskvelden og satte igjen vogna. De kommer nok tilbake onsdags kveld,  for torsdag 6 januar er det grunnlovsdag i Spania. Da er alt stengt, og familiene drar på piknik i parken, eller de tar inn på campingplassene. Lørdag 8. er det også helligdag her, så de som har anledning ordner seg med langfri fra onsdag til mandag.

Tirsdag 4. desember dro vi videre mot Valencia. Veien langs Middelhavet heter N-340.  Vi kjørte gjennom en brei dal med åser i nord og sør. Vi kjørte forbi mange store frukthager/plantasjer. Noen av frukttrea hadde mista bladene sine og det var sikkert epletre elller noe slikt. Men sitrustrea hadde både blad og frukt. Vi fablet om å stoppe bilen og gå på appelsinslang. Det var noen utsalgsteder, men de var på “feil” side av veien. Det var og mange store olivenlunder.

Da vi kom til Torreblanca, kunne vi se Middelhavet igjen. Det var 18 grader og sol. Vi kjørte forbi åkre med artisjokk og spinat. Spinaten var sikkert sådd i november.

Mot sør kunne vi hele tiden se små hvite byer med høghus.Dette er Benicassim.

Bildet under er Castelló de la Plana og det var fullt av appelsinlunder rundt byen.

Vi kjørte på flotte veier helt til vi nærmet oss Valencia. Da ble veiene lappete, og det ristet godt da vi kjørte.

Oppe på fjelltppen rett framme er det minst tre tårn eller borger. Byen ved foten av fjellet heter La Llosa.

Når vi kommer til La Llosa, ser vi at det er fler enn tre borger på fjellet.

Rett nord for Valecia er det en by som heter Pucol. Her slo GPS-en til igjen. Hun har for vane å finne den korteste veien gjennom små byer og det er ikke alltid det passer med hovedveien som gjerne blir lagt rundt byen.  Nå dirigerte hun oss inn i byen, og plutselig så vi et skilt med max høyde 2,70 m! Hun ville ha oss gjennom en jernbaneundergang som var lavere enn bobilen Det var trange gater, og det hopet seg opp med biler bak oss. Jeg måtte ut av bilen og dirigere biler rundt oss og få de til å stoppe slik at Roy kunne rygge bilen til et gatekryss der vi kunne få snudd. Det gikk bra!  Så var det til å finne ut av byen mens GPS-en maste om at vi måtte snu og ta veien under jernbanen. Roy overhørte dama og snart var vi ute av byen og på hovedveien igjen!

Valencia.

Oversiktlig og greit å kjøre gjennom Valencia. Det vanskeligste var de store rundkjøringene med 6 – 8 felt og trafikklys flere plasser inne i rundkjøringene.

Campingplassen heter Coll Vert I Pinado. og det er en grei plass å være på. Det er en Acsi plass og det koster 16 euro å stå her. Da er det strøm og vann på tomta.

Landsbyen i nærheten heter El Soler. Det er under en mil til Valencia sentrum og det er gode bussforbindelser med busstopp rett ved siden av campingplassen.

Vi kjøpte oss et Safari rom fortelt i Harislee på grensen mellom Tyskland og Danmark. Det  hører til Omnistor og vi har de samme fargenesom markisen. Markisen er 5 m, så teltet blir stort. Vi hadde ikke satt det opp før så onsdag brukte vi hele dagen på å sette det opp. Det tok mer enn fem timer! Buksanvisninga ligger på bordet, delene under og Roy gjør seg klar til å skru fast fester i og undet markisen. Naboene fra Danmark har et makent telt og det var godt å stikke bort av og til for å se hvordan det skulle være.

Han hjalp oss også med den siste detaljen.

Daadaa!

Det er jo snart jul.

Slik ser det ut innvendig.

I går gikk vi til El Saler. Det er 2 km å gå fra campingplassen. Jeg synest at rundkjøringene i Spania er veldig fine. Legg merke til båten. Bak rundkjøringa er parken.  Den var full av familier som feiret grunnlovsdagen. Strandlinja her heter Albufera.

Det er kort å gå til stranda. Her var det mange fine steiner.

Roy og Max på stranda med havna i Valencia i bakgrunnen.

Vi vet ikke hvor lenge vi skal være her, men plassen her blir stengt 15 desember. Før den tid er vi nok i Javea.  Mandag 10 har vi planlagt å ta en tur med bussen inn til Valencia. Det skal være en vakker by..

Takk til alle dere som følger oss! Takk for koselige meldinger på facebook og på bloggen!