Valencia

Mandag 10 desember tok vi bussen inn til Valencia. Max måtte være hjemme og passe på bilen. Men her er han på stranda med utsikt mot havna i Valencia.

Bussholdeplassen er ved jernbaestasjonen, og jernbanestasjonen bli nesten som inngangen til gamlebyen.

Flott bygning!

Det var veldig fint i gamlebyen. Roy ser på appelsinene i ei av gågatene.

Mange flotte store bygninger.

Rådhuset. Bildet er fra  Wikipedia

Det er ikke bare på Halsnøy at det finst metalljuletrær.

Fra den store mathallen i gamlebyen. Her var det all slags ferskvarer, samt tørka frukt og nøtter. Massevis av spekemat.

Valencia er Spanias 3. største by. Den ligger i regionen med samme navn. Denne regionen ligger som en pølse ved østkysten av Spania. Byen ble grunnlagt i 137 av romerne. Byen er oppkalt etter keiser Valens. Spanjolene uttaler navnet på byen omtrent slik: Balensja. Retten paella komme fra Valencia.

Bildet har jeg googlet: Ciudad de las Artes y las Ciencias

På veien til sentrum, kjørte vi forbi noen flotte bygninger som er laget av den kjente spanske arkitekten Santiago Calatrava. De er samlet i en stor park i utkanten av byen.Området heter Ciudad de las Artes y las Ciencias. Neste gang vi kommer til Valencia, vil jeg inn der å se.  Bygningene heter Hemisferic (som minner om vikingeskipet, men det er utrolig fint og det ser ut som det svever  Det skal representere det menneskelige øyet. Her er det kjempekino med IMAX og 3D som viser filmer om astronomi i tillegg til show om sjøuhyrer eller flygende uhyrer), Museo de las Ciencias Principe Felipe. ( Et interaktivt vitenskapsmuseum der du blant annet kan prøve å være i vektløs tilstand) og Oceanografic (med mange forskjellige marine økosystemer med dyr  som hører til der. Tropiske farvann, temperert hav og økosystem fra Arktis og Antarktis. Her fist delfiner, haier, og pingviner

Campinplassen Coll Vert ligger fem kilometer fra Valencia by og to kilometer fra småbyen El Saler. Her starter nasjonalparken Parc Natural de l’Albufera. Albufera er en ferskvannsinnsjø som ligger like innafor Valeciabukta. Det er et smalt landområde mellom Albufera og Middelhavet.

Tirsdag 11 desember forlot vi Coll Vert og begav oss inn i Nasjoalparken L’Albufera

Dette er det viktigste våtmarksområdet i Spania. Internasjonalt er det blitt erklært for ZEPA (Special Bird Protetion Area. De siste hundre årene har bøndene i området dyrket ris. Mange er redd for at det kan bli en interessekonflikt mellom matproduksjon og bevaring av våtområdene. Men risen gir mat og ly til fuglene.

Valencia regionen, her kommer appelsinene, mandarinene og sitronene fra. Vi så flere slike bål i appelsinlundene

Fjellene nord for Sueca. Ved Sueca var det slutt på våtmarkene

En okse!

Oksen stod på en høyde nord for Tavernes de la Valldigna

Nå er vi nesten i Javea. Etter GPSen er det under 10 minutt til vi er framme på campingplassen El Naranjal i Javea.

Men det ble ikke lett å finne fram. Hun loset oss bort fra hovedveien og inn til utkanten av Javea. Veien var nesten ikke kjørbar. Vi greidde tilslutt å komme inn til byen, men det var umulig å finne veien til campingplassen.

Her er sportsplassen som hun mente at vi skulle kjøre over. Campinplassen ligger på andre siden. Flaggene tilhører campingen. Vi prøvde å finne en annen vei inn til plassen, men vi hadde ikke bykart å kjøre etter.

Vi kjørte rundt om kring og så ble vi dirigert tilbake til denne plassen du ser ovenfor. Så spurte vi en politi, men han snakket spansk. Vi skjønte at vi måtte gjennom et par rundkjøringer. Da vi hadde kjørt forbi den samme politimannen tre ganger, tok jeg med meg et papir og gikk bort og ba han om å tegne et kart. Det gjorde han og vips så kom vi til campingen!

På campingen ble vi tatt imot av Sissel og Torgeir Solem som overvintrer på plassen.

Max, Sissel, Roy og Torleif nede ved stranden.

Nå er julepynten kommet på plass ute og inne. Vi blir nok her til over jul.

Vi kommer til å utforske denne byen.

Javea på Costa Blanca har i følge WHO verdens beste klima. Javea ligger midt mellom Valencia og Alicante. Javea har en Gamleby med smale gater. Det finst indre murer fra 1244.Det er marked på torsdager. Det er en flott kirke der som heter Sant Bertomeu. Byen er stille og rolig, uten masseturisme. Javea har en stor havn med fiskebåter og luksusbåter. Stranden heter Arenal og har en lang strandpromenade med mange små spisesteder.

Jeg skal skrive rapport om hva vi opplever og ser her i julen, romjulen og nyttårshelgen.

Takk til alle som følger oss! Takk for koselige tilbakemeldinger. Håper dere får en koselig jul alle sammen!