Førjul i Javea

Bildet viser et landskap som er typisk for regionen Valencia. Byen heter Bexi og ligger nord for byen Valencia.

 21.12.12

Vi er i Javea eller Xabia som byen heter på Spansk. Vi er i Valencia regionen. Javea er den plassen i Spania som har flest soldager gjennom året. Plassen vi bor på, heter El Naranjal som betyr Appelsinlunden. Her overvintrer Sissel og Torgeir som har tatt godt vare på oss.

Her er det kort vei til butikker og resturanter. Her er slaktebutikker og delikatesseforretninger og ellers de butikkene som du venter å finne i en by. Det er under ti minutter å gå til stranda fra campingplassen. Dyreklinikken er 300 m unna (Håper vi ikke får bruk for den!)

Det er mange briter som bor i byen og på campingplassene her. De har sine egne puber og matforretniger.

Strandområdet heter Arenal og Fjellet heter Montgo.  Fjellet ligner en elefant og er et landemerke. Her koser vi oss med vakker utsikt og godt, kaldt øl. Torgeir, Roy, meg og Sissel

Ikke langt fra stranda. Gutta boys.

 

Litt førjulstemning og matlaging i det fri.

Nissen er kommet fram, men det skal litt mer pynt på dashbordet.

 

Lys under markisen. 

På vei til slaktebutikken gikk vi innom en bar som hadde pynta seg til jul. 

På tur til stranda. Max, Sissel, Roy og Torgeir.

Her har de tatt ut stein til murer.

Og her er en vegg med stein fra stranda….

Torsdag 13. desember. Vi er på vei til torsdagsmarkedet. Markedet stenger 13.30 og vi er sent ute.

 

En forsmak på markedet. Hovedmarkedet ligger på en parkeringsplass lenger oppe i byen.

 

 Her er vi på hovedmarkedet. Over 50 meter med grønnsaksdisker.

Avdelingen for skinn og lærvarer, Mannen med ryggen til, har begynt å rydde ned varene sine.

Markedet holder på å stenge, og vi drikker noer kaldt i varmen.

Sissel har vaska KarlsVogna, og nå skal den bones. Sissel smører på bonevoks og Torgeir polerer etterhvert.

 

Blank og fin venstreside. Bilde av Austrått borgen bak på KarlsVogna 

Dette bildet skulle ha kommet før det forrige…… Torgeir i aksjon 

Sissel mater katter og Max har lyst å jage dem. Han piper og småbjeffer og er urolig. 

Princess har lagt ørene bakover. Hun flytter seg aldri for Max.

Mer pynt på dashbordet

På denne resturanten stopper vi ofte for å kose oss med en øl. Det er deilig å sitte ute i solskinnet med en halvliter og god serranoskinke. Her holder kelneren på å skjære tynne deilige skinkeflak. 

 Smakebiten var perfekt!

Det er mye hundebæsj på fortauene så blikket er ofte festa til bakken når jeg går. Slik fikk jeg øye på gresshoppa. Kanskje det er Timmy? 

Men dersom jeg løfter blikket litt, kan jeg få øye på vakre ting også.

Er du et vanedyr? Jeg er…. Det har jeg oppdaga på denne turen. I servicebygget går jeg alltid på det samme avlukket på do. Dusjer i den samme båsen.

Og oppvasken tar jeg ved  samme oppvaskbenk. Dersom plassen er opptatt, venter jeg..Om morgenen venter jeg med å stå opp til Roy har stelt seg og kokt kaffe. Max er desverre også et vanedyr, så når jeg har stått opp, må jeg værsågod gå morgentur med ham. Han maser alldri på Roy… 

 Disse konglene plukket jeg på en av campinplassene vi var på.

Siden vi varså sent ute forrige torsdag, bestemtevi oss å sykle til markedet torsdag 20 desember. Roy gjorde syklene våre klar og oppdaget at ventilen på framhjulet hans var løsnet. Dermed var dekket flatt.

Derfor måtte han være hjemme mens Sissel, Torgeir og jeg syklet avsted til gamlebyen. Fredag fikk Roy kjøpt nye slange på en sykkelbutikk/reparasjonsverksted. Han kjøpte også ekstra slanger til oss begge.

I gamlebyen er det og en mathall med fersk kjøtt og fisk, men utvalget av grønnsaker var mye større på torsdagsmarkedet enn i mathallen.

Fra gamlebyen; legg merke til soluret på veggen! 

Trange, små julepynta gater 

 Kveldstemning torsdag 20.

Vi har hatt et pår dager med godt og varmt vær med over 20 varmegrader og det skal holde seg slik til etter jul

I dag lørdag 22 var det så varmt og fint at vi tok på oss shorts og singlet og gikk ned på stranda en tur. Da følte jeg meg skikkelig anderledes, for folk
gikk rundt med vinterklær! De hadde luer og tykke skjerf og høye støvletter og pjekkerter. Noen hadde flotte skinnhansker og der gikk jeg i shorts og sandaler.

I nærheten her er det et take-away-kjøkken som lager den beste grilla kyllingen jeg har smakt. Skinnet blir gnidd inn med sitron før de krydrer den. Kyllingen blir stuffa med sitronbåter, krydder og sitronskall. Den blir så mør at den nesten faller fra hverandre og så saftig at det er helt utrolig.

Julaften skal vi spise sammen med Torgeir og Sissel. Roy har fått tak i svineribbe hos slakteren. Den måler 20×30 cm og kostet 17 euro (ca 130 kr). Sissel har gnidd den inn med salt og pepper.

Jeg har kjøpt rødkål og har både eddik og karve. Jeg har en pose erterstuing også.

Utfordringen blir å få til sprø svor, men Sissel, Torgeir, Roy og jeg har en plan….. 

Dette bildet tok jeg i dag lillejulaften kl.13 Roy og Max soler seg.

Jeg har vært i en asiabutikk og kjøpt stjerneanis, kardemommefrø, kanelstenger og nellikspikere så i kveld blir det gløgg!

God jul og godt Nyttår til alle våre venner og slektninger og alle som følger oss på tur!

Takk for kjekke tilbakemeldinger!

–Edel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Vi følger med dere! Nå har også julen kommet til oss. I dag har vi feiret Ingars 40-års dag, med jordbærkake av alle ting!! Men oså julekaker og lefser. Dere koser dere i sydens sol og varme, mens vi her nordpå koser oss i flott vinterver.Har hatt en fantastisk desember i år. I morgen skal vi hente Aslaug og Solveig + min gamle mor og da blir det tradisjonell julefeiring her hos oss.
      Vi synest dere er tøffe som legger ut på en slik tur, tror ikke Otto og jeg hadde hatt nerver til dette. Men det hadde vært kjekt!
      God jul og godt nytt år fra oss to på Bolsøya som feirer jul på gamlemåten!!

    2. Trivelig at du har en side hvor vi kan følge dere, det ser utrolig fint ut. Håpre dere får en fin reise resten av tiden også. Du må se etter så Roy får i seg nok væske. 🙂 Ha fortsatt en god jul og et riktig godt nyytår.

    3. Det har jo vært jul her og, så denne bloggen har jeg ikke sett før nå. Ser hyggelig ut! … og koselig er det vel å ha noen å feire jul med. Håper dere har hatt noen trivelige juledager! Her har vi hatt endel snø, etpar kalde, solrike dager, og så har uværet innhentet oss. Ikke ille her vi bor, for her blåser det sjelden. I øyeblikket er det regn og +7. Det blir bare holke og vanskelige forhold av sånt, så det er ikke noe trivelig. Det er likevel verre langs kysten og i nord, for der er det sterk vind i tillegg. Nyt varmen og godværet dere har! Måtte den vare hele deres tid i Spania! Godt nytt år til dere!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg