Camping-Playa las Dunas i El Puerto de la Santa Maria

22 januar dro vi fra Gibraltar til byen El puerto de Santa Maria. Campingplassen vi hadde plukket oss ut, heter Camping – playa Las Dunas. Jeg vil fortelle om plassen og byen til dem som er interessert i å vite om fine campingplasser i Spania.

Andalucia er den sørligste av de 17 spanske regionene og hovedstaden er Sevilla. Det var Maurerne som kalte landet for Al Andalus som betyr vandalenes land. Det ligger både ved Middelhavet og Atlanterhavet. Tyrefekting og Flamencodans kommer fra Andalucia. Folk fra Andalucia blir sett på som de mest livlige, mest snakkesalige og glade menneskene i Spania.

Når jeg hører navnet Andalucia, tenker jeg på Kjell Aukrust. Han hadde en figur som het Edmund Bakken. Sammen med den litt lite sympatiske radiomannen Syversen dro Edmund på tur til De andalusiske sletter. Edmund hadde en Harley – Davidson med sidevogn. Men det var Syversen som kjørte sykkel, og det var Edmund som måtte sitte i sidevognen.

Rundkjøring

Inngangen. . Her skulle vi ikke parkere før bommen, men etter. Så var det inn med pass og Acsikort for å bli registrert. En mann på sykkel viste vei til ledige plasser.

I tillegg til at det er en campingplass er det og et hotellkompleks med bungalover og et stort utendørs svømmebasseng. Men campingplassen og hotellet har bare felles inngang. Ellers så er de så adskilt at det tok meg nesten en uke før jeg fant ut at det var hotell der.

Det var ingen supermarked inne på plassen, men en bar og restaurant rett ved inngangen.

Det hadde regnet, og mange av tomtene på overvintringsplassene var gjørmete så vi valgte å stå litt utenfor. God plass. Men i dag, en uke senere, er det litt trangere.

Det har altså kommet flere biler og alle bilene har en hund. Max bryr seg ikke, men dersom det går en “fremmed” hund forbi, setter de i gang og skjeller både Max og naboene. Det hopper også små harer forbi, og hundene sier ifra.

Buskene i forgrunnen er en slags gyvel med små hvite blomster.

Det er store lyse tomter på overvintringsplassene

Nedre teltområde. Det er fullt av små gule blomster med kløveraktige blad. Bakom denne “skogen” ligger hotellet

Øvre teltområde. Det er fine teltplasser under furuene. Det er søyler med strømuttak og vannposter. Det er ikke langt mellom søppeboksene. Dersom du vil sortere avfallet, må du bære det til utgangen. Der er det miljøstasjon for plast, glass, metall og papir.

På andre siden av vegen ligger strandpromenaden med sykkelsti. Den går fra byen/havna og til en marina litt lengre ut. Her var det naturligvis en strandbar bare noen hundre meter fra campingplassen. Det var også en lekeplass. Det var benker langs strandpromenaden. Folk satt og solte seg eller leste og fra høytalere strømmet det ut panfløytemusikk. Utsikt mot havna i El Puerto.

Bak meg fortsetter strandpromenaden til marinaen. Der var det opplagsplasser for små seilbåter, det var slipp og klubbhus og det var fortøyningsplasser til små og mellomstore seilbåter.

På veien bort dit, gikk vi forbi en kaffibar. Den lå i et parkområde. Det var levende musikk visesang og jazz om kvelden, og om dagen satt folk ute under skyggefulle trær og drakk kaffi, samtalte eller leste avis.

Blomstringen har tatt seg opp. Det hvite servicebygget er sesongstengt. Bak det servicebygget er det en park og der bor fastliggerne, mest spanjoler.

Nellik langs veien som fører til herreavdelingen.

På hjørnet av herreavdelingen er oppvaskrommet. Og det er for det meste herrene som tar oppvasken, mens damene tar klesvasken. Mange av mennene vasker både klær og kopper.

Dameavdelingen. Åpningen til venstre er til vaskekummene. Men det er vaskeri her også. Det er bare å gå med nettet med skittentøy til vaskeridama. Gjestene får ikke bruke vaskemaskinene selv.  Det er to utedusjer. Rett frem er WC og dusj.

Delikate rom som vi kan ta morgenstellet i. Men dersom det ikke er strøm, kommer det heller ikke vann. Man pusher på de elektriske bryterne og så kommer det en slufs med vann.

Blomstring.

Mandag 28 tok vi oss en tur inn til byen. Første stopp var kafeen under appelsintrærne.

Tyrefektingsarenaen i El Puerto de Santa Maria er en av Spanias vakreste. Den ble bygget i 1880 og rommer 12 000 plasser. I 1880 hadde El Puerto 12000 innbyggereog hver innbygger skulle ha sin plass. Ved siden av tyrefektingsarenaen er festningen en av turistatraksjonene. Blant kjente folk som har bodd på festningen er Kristoffer Columbus.

Jomfru Marias havn eller Puerto som folk her sier, ligger ved elven Guadalete. Byen har 85 000 innbyggere og ligger 10 km nordøst for Cadiz. Det går ferge og hurtigbåt mellom byene.

Columbus tok utgangspunkt i Puerto da han skulle ut på sin andre sjøreise. I byen bodde det mange rike handelsmenn som var interessert i å støtte Columbus for senere å tjene penger på handel med eksotiske varer. Den en av båtene han disponerte Niña, var her ifra. Det er en kopi avden båten som går med turister som skal ha base  her, men  jeg kunne ikke se den.

Menyen var på spansk og der var det noen retter som var spesielt anbefalt og det ene var Pincho de la casa. Vi fikk vite at det var grillet kjøtt på spyd, og det var det jammen meg også. Saftig god svinefilet,løk og paprika. Nam!

Før vi kom ned på strandpromenaden igjen, passerte vi den stor bodegaen som heter Osborne.  Byen er jo kjent for sin gode sherry og sersom dethadde vært åpent på Osborne, kunne vi gått inn og fått en omvisning og historien om sherry og vinlaging og sett vintønner på 500 liter…

Her er vi på strandpromenaden og det gule er foskjellige treningsapparater. Det vat apparater for alle muskelgrupper.

Hurtigbåter på den ene siden av elva og fiskebåter på den andre. Puerto er kjent for sin gode sjømat.

På kaien stod et merkelig hus.

Det var bolig og matestasjon for hunder.

Stranda, det var en del grafitti på murflatene på strandpromenaden. Dessverre, for det var ikke kunst, bare rabbel.

Langt bak: Cadiz

Vi ruslet hjem fra bytur.

Tirsdag sjekker vi ut og drar til Portugal.

Takk til dere som leser bloggen, og en spesiell takk til de som kommer med koselige kommentarer!