Vi har sluttet og hutre, men nå bøtter det ned.

Regndammer på “Karl Johan” , mandag 4 mars. I dag regnet det så mye på formiddagen at Max nektet å gå ut.

Vi oppholder oss fremdeles i Ohlão. Meningen er at vi skal dra videre i denne uken. Vi skal tilbake til Spanskekysten.

Vi har hatt en kjølig værperiode på Algarvekysten. Det har vært oppholdsvær og sol, men vinden har vært kald og vi måtte sitte i le for å nyte sola. Nettene har vært stjerneklare og kalde med temperaturer ned mot 3 – 4 grader. En kaldfront har passert Portugal og Spania. I Spania har det snødd både i Barcelona og Sevilla og naturligvis i innlandet også.

Det er kanskje ikke så rart at det snør ved solkysten og ved Barcelona fordi der er det høye fjell og fjellkjeder. Et av fjellene nordøst for Barcelona er over 1700 m.

Det har jo vært VM så det har gjort at vi har vært mye inne.

Max lurer på om det er middag snart. Men de som serverer ser på VM i Kvinnenes dal. 

Roy kan gjøre mer enn en ting på en gang. Holder på med dataen, ser på VM og drikker kaffi. 

Solan heier på Therese Johaug. Hun er jo nesten sambygding. 

Av og til er Max liten, av og til ser han stor ut. Her håper han at pappa skal klø han litt  i stedet for å glo på TV. Men det er kos alikevel. 

Mens vi har vært her i Ohlão, har jeg oppsøkt en lege for å finne ut hvorfor lillefingeren og ringfingeren på høyre hånd er numme. Hun mente at nervene kom i klem mellom en sene i håndleddet. Jeg fikk en anvisning til et røngteninstitutt i nabobyen Faro. Der fikk jeg festet elektroder til hånden og fingrene, og så sendte de små strømstøt gjennom armen flere steder fra albuen og ned til håndleddet. Skal si det rykket i fingrene for hvert støt! Etter en uke kunne jeg hente resultatet av undersøkelsen, og doktoren fikk bekreftet at hun hadde rett i mistankene sine. Det som kan hjelpe er en operasjon i håndleddene, men den vil jeg ta i Norge.

Jeg har også vært to ganger til dyrlegen med Max.

Første gangen vi var der, var det fordi Max klødde så fælt.

Andre gangen var det fordi han var rød i øynene og tårene randt. Tårene hadde gjort slik at hudfoldene han har mellom øynene og nesen var hårløse og røde. Han fikk en syvdagerskur med øyendråper og salve som skulle smøres i foldene. Øynene skulle dryppes annenhver time. Men Max og jeg sov alle nettene fordi jeg regnet med at dryppingen skulle skje om dagen. Kuren hjalp.

Roy har vært hos tannlege og fått skiftet en fylling som var løs.

Naboen på Karl Johan, Leif,  har kjørt oss både til tannlege og dyrlege.

En lørdag tok jeg bussen inn til byen. Jeg møtte opp i god tid før bussen skulle gå, og kunne se på hva som skjedde rundt meg. Jeg liker å se på folk og bygninger (gravemaskiner kan jeg se på i flere timer; akkurat som bølger på havet, ild på peisen eller bålet og fossefall, alltid er det en forandring, ingenting er likt) Nå så jeg at en huseier holdt på å pynte muren rundt huset sitt. Flisene må passe inn akkurat som i ett puslespill og det var en del tilpasninger som måtte gjøres. Da jeg kom tilbake, var muren ferdig! 

En av gågatene i gamlebyen. Det er mye mosaikkunst i brolegningen. 

Mer gågate, annnenledes broleggningsmønster. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Litt smalt, nå er vi snart kommet til strandpromenaden.

Ved kjøtt- og fiskehallene er lørdagsmarkedet. Her er varer av ymse kvalitet. Plastikktinga så nye ut.

Klærne så brukte ut. En måtte rote rundt i kleshaugen for å finne noe brukelig og i rett størrelse.  Det var massevis av sko, men få av dem var av lær eller skinn.

Men frukt og grønnsaker var av beste sort. 

 Markedet var delt i to: Utenfor kjøtthallen var frukt og grønnt, og bortenfor fiskehallen var klær, sko og pynt. Burfugl fantes på begge plassene. 

Strandpromenaden bandt de to avdelingene sammen.

Strandpromenaden med marinaen. 

Cowboy uten revolverere, men med glimt i øyet. 

danx

Disse samlet også inn penger på markedsdagen. Det var fengende rytmer, flott sang og dans, Mannen i forgrunnen med tamburinenene, danset og hoppet kjempehøyt mens han slo på tamburinene mellom knærne! Jeg prøvde å ta et bilde mens han var i lufta, men jeg misslykkes hver gang. 

Jeg sto lenge og så på dem. De så så glade ut og de sang og spillte så nydelig. 

Noen av de som bor her fast, har kjøpt bil i Portugal. Noen leier bil og det har Per og Wenche gjort. De leide bil i tre dager og betalte 70 euro for det. De inviterte oss på tur til markedet ved Almansil.

Det var et veldig stort marked, og markedet var på en parkering/stellplass. For bobiler kostet det 3 euro pr døgn å stå der, men de måtte ut hver tirsdagskveld for å gi plass til markedet. 

b

Her lå klær hultert til bultert, men i de fleste bodene hang det nydelige klær på kleshengere. Vi jaktet på sandaler og vi fant mange, men ingen vart uten reim bak hælen. Roy vil bare stikke føttene inn i sandalene, han orker ikke å bøye seg for å ordne på spenner eller andre former for lukkemekanismer.

3 euro for skjerf + anheng. passer til folk som har mindre barm enn jeg. Til slutt endte jeg opp med tre bluser. 

Avdelingen for smult og kaffi. Her lager de noen donuts steikt i smult og som lukter ubeskrivelig godt. De har også andre søte kaker og deilig kaffi, samt øl eller eistea for dem som bare vil forfriske seg litt.

Sandaljakten fortsetter ……

Vaskeavdelingen på plassen er bedre enn det ser ut her. Ved siden av søppelbøtta er utslagsvasken. Den har både VARMT og kaldt vann. I vaskene ved siden av er det bare kaldt vann. Så – når du skal ta oppvasken, henter du varmtvann i balja di og bærer den til nærmeste oppvaskum. Dermed spares det på varmtvannet.  Å vaske opp heter jo spülen på tysk og det er det mange som gjør, spyler altså. Og da går det mye varmtvann. På andre campingplasser har jeg sett st menn har stått og vasket opp mens varmvannet rant og rant i kummen. Engelskmenn, tyskere, nederlendere og franskmennn tar oppvasken på sevicebygget mens nordmennene bærer kanne på kanne med vann til bilene sine, og bærer gråvannet bort fra bilene sine. De fleste foretrekker å ta oppvasken “hjemme” og dusje i sin egen bil. Og det er godt forståelig med tanke på at man kan få fotsopp eller annen ekkel smitte. Jeg bruker de gamle sandalene mine og dusjer i servicebygget.

En gang jeg var i servicebygget og dusjet, hørte jeg en kraftig kvitring og fuglesang. Og ganske riktig! Da jeg kom ut fra dusjen så jeg en svale som satt på det øverste lysrøret over speilene. Der hadde den sittet før, det kunne jeg se på veggen over speilet. 

 Her er vi på den restauranten som ligger nærmest campingplassen.

Et skap med fisk og et skap med kjøtt og så er det bare å peke……

Disse små skjellene var veldig gode. Det var olivenene også.

 

På murveggen var det malerier som viste at fiske er og har vært en levevei for folk i Ohão.

5. mars

De fleste norske overvintrerne har dratt. Vi er få igjen Vi drar i morgen.

Takk til dere som følger oss på tur. Takk for gode kommentarer og tilbakemeldinger!

–Edel 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Vi dro også fra EL Naranjal idag og er nå på Spa Natura Resort i Peniscola. Er ikke så værst her heller. Skal i boblebadet i morgen tidlig da de er stengt for vedlikehold på tirsdagene. Kos dere videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg