På tur med NCC til Polen

Denne høsten vil vi prøve å reise på et organisert  treff, kombinert med en selvstendig del etter treffet. Treffet skal være i Pisz i Mazuria i Polen. Jeg kommer til å fortelle om hva vi opplever på reisen og hva vi ser og opplever på treffet.Dessuten har vi tenkt å være på tur langs Østersjøskysten etter treffet i Polen. Treffet som NCC arrangerer startet i Sarpsborg i Norge lørdag 17.8.

Max, Roy og jeg dro fra Høylandsbygd torsdag 15 august.

Vi kjørte gjennom Halsnøytunnellen og Folgefonntunnellen og her har vi nettopp gjort oss ferdig med Odda og er på vei mot Låtefoss. Her er breie fine veier og vakker natur. Jeg ville ta et skikkelig nasjonalromantisk bilde for å minne oss om at det er veldig vakkert i Norge.

Fremdeles mellom Odda og Skare. Men veien er blitt mye smalere. Naturen er vakker og kjøreværet er pent.

Lørdag 17 august.

Over Svinesundbroen. Her er Hobbyen til Ole Christian og Marit foran oss.

Vi kjørte E6 til litt sør om Gjøteborg. Da tok vi mot Borås og vei 27 til Hillerstorp og High Chapparal. Der skulle vi overnatte på campingplassen.

Koordinatene til High Chapparal er 57*40′ 11” N og 12*29’33” Ø

Dette er koordinatene som en bør merke seg dersom en vil oppleve en av Skandinavias beste temaparker. Vi hadde vært der 2 ganger før, og syntes det var for lite med et par timer der, så vi lot være å fare innom selve parken denne gangen. Men dette er en park som er verdt å besøke for folk i alle aldre. Det er også et stort museum på området. Når en først er der, bør en avsette minst 2 dager til westernparken. Her er mange flotte show og bygniningene er autentiske.

I High Chapparal ble vi delt inn i to kjøregrupper. Vi var en gruppe på 7 biler og det gikk veldig fint. Her er vi på tur. Skal ikke si om dette er i Sverige eller Polen, for landskapet var ganske likt. Vi tok ferge fra Karlskrona til Gdyna søndag 18.august kl. 20.30. Vi hadde bestillt “hundelugar” for oss og Max. Det var greit laget til med en plass med grus og steiner ute på dekk der hundene kunne luftes.

Roy og jeg koste oss med deilig middag oppe i en av resturantene og da vi kom inn til lugaren luktet det litt rart. Og ved nærmere ettersyn så vi en stoor hundebæsj på min dyne….

Jeg brukte toalettpapir og fikk bort mesteparten. Og heldigvis var det en ekstra dyne i overkøyen og jeg kunne bytte dynetrekk.

Da vi kom iland i Gdyna måtte vi som hadde bil tyngre enn 3,5 tonn kjøpe en bompengebrikke. Vi hadde vært borti lignende brikke både i Tsjekkia og i Østerrike. Vi betalte et depositum for brikken og så fyllte vi opp med et par hundre kroner i håp om at dette vil holde mens vi er i Polen.

Motorveiene og riksveiene i Polen var fine. Det siest at disse veiene er så bra takket være penger som vi betaler til EU…… og det var ikke bare veier som blir finansiert med våre skattepenger, mer om det senere.

Her holder de på med å bygge motorvei på høyre side.(Ved Mragowo)

Landskapet vi kjørte gjennom var flatt. Det var små kornåkre med leplanting rundt. Det var også enger med grasproduksjon. Innimellom var det åkre med gulerøtter, roer og krydderurter. Der kornet var høstet, lå det halmballer.

Det var delvis skyet og sol og mellom 23 og 24 grader. Noen av trærne ved veikanten hadde begynt å miste  blad av en eller annen grunn.

Ved Ostróda dukket de første “veivertinnene” opp. Omhyggelig sminket og lettkledd satt de i små fluktstoler ved veikanten.

Jo mer østover vi kom, jo mer bølgete og kupert ble lanskapet.

Masuria ligger i den nordøstlige delen av Polen. Det er Polens største innsjølandskap, som består av åskammer som omringes av elver og innsjøer. Jeg skal fortelle mer om Masuria senere.

Vi skal være på en campingplass som tilhører Hotel Ros i byen Pisz. Byen har fått navnet fordi elva Pisa renner gjennom den. Byen ligger også ved en innsjø som jeg ikke greier å huske navnet på.

Her er vi på båttur på den innsjøen med det vanskelige navnet.  Det er onsdag 21 august, og som dere kan se er det regn i lufta.

Båten heter Smetek og har skovler bak. Den fosset ikke avgårde, men fraktet oss avsted i et behagelig tempo. Vi for et lite stykke oppover en kanal som gikk til et annet vann.

Det var masse aktivitet på vannet. Det så ut som det var en leirskole der. Mange små lærte seg å seile joller. Noen større barn stod på seilbrett, og noen var ombord i større seilbåter med åtte – ti barn i hver båt.

Nå er vi nesten “hjemme” ved hotellet.  Her ligger det store seilbåter og lystbåter som eies av rike polakker fra Warszawa. Litt bortenfor hotellet er det en seilerklubb med egen båthavn og klubbhus.

Hotellet har en liten strand og de leier ut kanoer. Du kan skimte bilene våre bak trærne.

Slik ser hotellet ut fra sjøsiden.

Her er Smetek

Bilene står på en stor gressbakke. Vi har 1000 W hver til disposisjon. Det er nok til at Roy kan bruke kaffitrakteren hver morgen.

Hver morgen får vi utdelt 2 rundstykker til hver og det er varm mat på hotellet når vi ikke er på heldagstur. Maten er utmerket.

Slik står vi, like ved vannet.

Her koser vi oss ute etter båtturen.

Folk ser litt dystre ut, men det er vel fordi jeg fotograferer. Bildet lyver, for folk var veldig muntre  hele tiden.

Utenom oss norske er det en gruppe med tsjekkere og en med slovakere. Det er også noen russere i den “internasjonale” gruppen. Her ser vi den internasjonale gruppen som har hektet seg på langbordet. Det ble en trivelig ettermiddag.

Barnebarnet til noen av polakkene som var med, Kacper, var veldig flink på kornett.

Tirsdag 20 august (Dagen før båtturen) hadde vi en guidet spasertur til Pisz.

Vi fikk kaffe og kaker på “Hotell nad Pisa”. Her renner Pisa forbi. På høyre side er det en park og i enden av parken er det en markedsplass. Det var marked både tirsdag og fredag.

Den “Norske gruppen” var delt i to. Her er vår halvpart.

Elva Pisa

Russerne ødela store deler av byen under den andre verdenskrigen. Dette er en gatestump som har fått stått i fred.

Bindingsverk kirken. Folk i Pisz og Masuria var blant de første lutheranerne i Europa. Byene i Masuria var under tysk innflytelse i hundrevis av år.Folk snakket tysk og var “tyskifisert”. De hadde tyske fornavn og tyskifiserte polske etternavn.  Derfor var området viktig for Tyskland og Hitler.

Baksida av rådhuset i Pisz. Her var detet museum i kjelleren med historisk avdeling og en naturhistorisk del.

Her er framsiden av rådhuset. Det blir satt i stand av eu-midler og blir bare jobbet på i sommerhalvåret.

Husa i byen ble rasert under krigen, men de er bygd opp i kopi av de opprinnelige.

Vi tok oss en kald pils i en uteresturant og her har Ole Christian fått ei håndveske.

Regninga lå i slike skrin, og dit kunne vi putte betalingen.

Statue av en veldig kjent forfatter som har fått Nobelprisen i litteratur. Han skrev en bok om “Smetek” den slemme ånden som regjerte i området og som måtte formildes av gode gjerninger. Da han skrev denne boka, var han på padletur i området rundt Pisz. Det er forresten en statue av boken også i parken.

En sommerfugl…..

Dette er fra åpningseremonien på tirsdag. Borgermesteren i Pisz og  hotelleieren holdt velkomsttale til oss. I forgrunnen er “Den internasjonale gruppen” i forgrunnen. Tsjekkerne har hvite uniformskjorter og slovakerne har gule overdeler.

vI norske har klær i alle farger……..

Det var et orkester der som spilte mange østeuropeike melodier. Rytmene fenget og “den internasjonale gruppa” var på golvet og enkelte danset på bordet. Vi norske var mer forsiktige i begynnelsen, men etterhvert tødde vi opp og mange kastet seg med i dansen.

Torsdag 22. var vi på heldagstur i Masuria. Vi dro med buss og hadde med oss norsktalende guide. Vi lærte om historien og så mye pent og interessant.Dessuten var vi på et outlet og mange fikk kjøpt seg pene, billige klær. I kjelleren var det en “guttebutikk” med alslags dubbeditter. Roy fikk kjøpt seg en GPS med polsk kart og kart over heeele Europa. (1000 kr for tomtomen) Da vi kom hjem var vi utslitte av inntrykk. Mandag skal vi også på en heldags busstur og en båttur. Disse turene skal jeg skrive om i neste blogg.