På tur i Masuria og på Harvest Festival i Pisz

Torsdag 22 august var vi på en guidet heldagstur med buss. Først dro vi til en miniatyrpark i Gierloz.  Her ble Bjørg satt i gapestokken. Gapestokken var i en kopi av et middealdetfort, der folk kunne more seg med å skyte med pil og bue.

Parken hadde mange små miniatyrer av slott, kirker og borger og andre severdigheter fra området. Miniatyrene var i målestokk 1:25

Miniatyrparken lå i det området hvor Hitler hadde sitt hovedkvarter i Rastenburg i Østpreussen. Hitler brukte av og til Wolf (Ulv) som pseudonym og hovedkvarteret ble kalt Wolfsschanze(Ulvehiet)

Før vi kom til miniatyrparken, kjørte vi gjennom en skog med høye trær, I mellom trærne var det små grunne dammer som var lysegrønne av alger og vannplanter. Noen trær stod tilogmed i vannet.Vi så også noen rådyr mellom trærne. Når vi nærmet oss parken så vi ruiner av steinbygninger inne i skogen og vi skjønte at vi nærmet oss Hitlers hovedkvarter.

Her er en miniatyr av Ulvehiet. Det var et av de viktigste kommandosentrene i Det tredje rike. Hitler tilbrakte 800 dager her. Her tok han mot prominente gjester, deriblant Vidkun Quisling 13. januar 1944. Her skjedde 20. juli attentatet mot Hitler i 1944. Oberst Claus von Stauffenberg plasserte en tidsinnstilt bombe i en koffert i et møterom der Hitler skulle være. Etter at Stauffenberg hadde forlatt rommet, flyttet en av møtedeltakerne på kofferten og det reddet livet til Hitler. Han ble bare lettere skadd og kunne møte Mussolini rett etterpå.

Mye av anlegget var under jorden og Hitlers bunkers var dyster og spartansk. Men de hadde klima og friskluftsanlegg allerede på den tiden og bunkersene var utstyrt med det.Trea skjulte anleggene fra lufta. Det var ikke sovjetiske fly som oppdaget Ulvehiet, men sovjetiske tropper til fots. Da hadde tyskerne sprengt anlegget og dratt derfra.

Ulvehiet lå i et skogsområde. Området bestod også av myr og sump og Hitler ble plaget av mygg. Derfor fikk han hatt insektsgift i vannene i nærheten av bunkersen sin. Dermed tok han kverken på mygglarvene og froskene i området. Tyskerne satte ut nye frosker året etterpå fordi froskekvekkingen hadde en beroligende virkning på Hitler.

Du kan skimte noen av miniatyrbygningene i bakgrunnen.

Flere miniatyrbygninger

Våpen fra Ulvehiet.

Ketrzyn i ermelandskmasuriske voidvodskap. Her er borgen i byen. Borgen er nå museum.

Fra borggården. Guiden på museet hadde mye å vise oss og mye å fortelle. Dermed sprakk tidskjemaet og omvisningen i Basilikaen ble sterkt redusert.

Jeg rakk bare å ta bilde av disse vakre glassmaleriene i koret, før vi måtte gå for å spise lunsj.

Etter lunsj kjørte vi videre til Swieta Lipka. Her ligger den vidundelige kirken Sanctum.

Kirka blir satt i stand med hjelp av penger fra Norge, Island og Liechtenstein.

Flott altertavle, men det var vanskelig å få med seg hele på bilde.

Orgelet med bevegelige figurer.

Vi fikk en orgelkonsert. Orgelet hadde mange figurer, blant annet engler som spilte på basun og og ringlet med bjeller. Disse beveget seg med musikken. Fantastisk å se og høre

Taket…..

Sjefen for turen, Jurek, passa på Max mens Roy og jeg var inne i kirken.

Så dro vi til Reszel

Biskopslottet. Her kunne biskopene feriere. Nå var det slottsresturant og bar her.

Fra gamlebyen i Reszel. Ingen hus kunne være breiere enn 9 meter.Noe av gamlebyen i Reszel ble ødelagt under krigen, men gjennopbyggingen ble gjennomført med 9 meter breie hus.

Gate i gamlebyen.

Inne i resturanten i biskopslottet. Her har det vært folk fra Drammen før. Legg merke til skribleriene på veggen.

Max fikk også wienersnitsel

Borggården

Fredag og lørdag hadde vi til egen disposisjon. Lørdag hadde vi konkurranse i Hesteskokasting. Johnny vant hesteskokastingen med minimal margin. Det måtte nemlig omkastes om førsteplassen og der var han suveren.

Det måles og regnes ut…..

Vår kornettspillende lille ven fra Polen gjør seg klar til å kaste.

Roy tar en sjanse og kaster alle fire hesteskoene i et kast.

Fanfare for vinnerne. Eivor og Johnny.

Søndag 25, august var det Harvest Festival i Pisz.  Vi går i tog til byen.

Nesten som 17. mai

På torget var det boder med håndarbeid og mat. Her er det mange fine hekleting. Jeg kjøpte både julepynt og påskepynt.

Origamisvane og andre vakre ting.

Det er jo bondens marked og bodene var veldig fint pyntet med kornaks, blomster og halmfigurer.

Roy hviler ryggen.

Så kom det en flott parade. Allerførst var det et hornorkester og rett etterpå disse barna. Det var en folkevisedans gruppe.

Så kom det folk i fine drakter på rekke og rad.

De bar med seg halmfigurer

To fine damer på torget. Det var flere av disse

Folkevisedans på scenen.

Her solgte de kniver og grønnsakskrelllere. Flott kunst laget av løk, tomater, agurk, reddiker og andre gønsaker.

Loppis

Jordbruksmaskiner

Et ekorn delte ut brosjyrer

Mange hadde kjøpt parykker på markedet. Vi var samlet hos reisearrangøren Jurek til kaffi og kaker.

Er vi ikke søte. Jormor Ingerid mente at dama med gullhåret var 9 mnd på vei…

Det var en kjekk søndag.

Mandag 26 var vi på en ny heldagsutflukt med buss. Jeg tok mange bilder, men bloggen blir for lang, det sparer jeg til onsdag/torsdag.