Mars måned i Benidorm

Vi er fremdeles på Camping Raco i Benidorm. Det er mange nordmenn her på plassen og vi har det kjekt sammen. Siste telling viste ca 40 enheter (bobiler eller campingvogner). Av disse er det minst 8 enheter som er “fastboende” dvs de leier plass hele året.  Nå holder de fleste trekkfuglene på å gjøre bilen klar til hjemturen. De fleste drar i begynnelsen av april.

Camping Raco

Bildet er tatt før buskene på plassen ble helt grønne, Nå i slutten av måneden har disse forkrøpla trea fått store grønne blad

En dag dukket denne skapningen opp.

Han fikk litt kål som han koste seg med. Da han hadde spist halve kålbiten, sa han takk for seg og forsvant.

En dag dro en gjeng til Denia, en turistby litt nord for Benidorm. Her venter vi på lokalbussen til Alfaz.

Fra Alfaz tok vi Tram’en. Det er en smalsporet jernbane som går fra Benidorm til Denia. Hunder er ikke tillatt hverken på buss eller tog, men dersom den sitter stille i en veske med feks et skjerf som dekker hodet – går det bra.

Vi passerte Altea. Her ser vi gamlebyen med de flotte blå kuplene.

Vi satt komfortabelt i toget.

Tenk på strevet med å lage terrasser oppover i liene!

Vi er framme i Denia. Måtte bare ta bilde av et hotell i byen. Det er ikke mange vinduer på denne siden av hotellet. De fleste er malte på murveggen!

Vi fant fram til et serveringsted der vi spiste lunsj. Dette er den syngende kelnereren som sang fra operetter og musikaler mens hun serverte.

Statue av en speedwaystjerne fra Denia. Han ble verdensmester i 1950 – 1952

Roy og jeg tok oss en rusletur i havna. Det var mye pent å se. En slik skulle vi hatt…

Siden 1960 har Denia vært en turistby. Den er “porten til Costa Blanca” Herifra går det ferger til Ibiza og Mallorca.

Denia ligger omtrent midt mellom Valencia og Alicante og hører til provinsen Alicante. Det bor 44 450 innbyggere her. Ca 30% er utlendinger. Om sommeren er det over 200 000 som oppholder seg her.

Det er 20 km med strender her og det går buss til badestrendene.

Boder langs strandpromenaden

Fjellet Montgo er innhyllet i tåke. På andre siden av fjellet ligger XabiaJavea der vi har feiret jul to år på rad.

Det er forholdsvis breie gater i byen.  Det kommer av at britiske rosinoppkjøpere hadde stor innflytelse i byen. På 1900 tallet var rosineksporten her veldig stor, men i begynnelsen av det 20 århundre ødla lus druestokkene og rosinproduksjonen stoppet.. Nå eksporterer de sitroner fra Denia. I byen har det og vært en leketøyfabrikk og det er et leketøymuseum her.

Breie gater, lite typisk for spanske kystbyer.

På hjemveien kunne vi beundre terasselandskap med frukttrær og grønnsaker.

Et glimt av Calpeklippen eller Penyal d’Ifach som den heter. Klippen er 332 meter høy.

Calpe har også høyhus.

En russisk kirke

I Valencia og i distriktet rundt feirer man Las Fallas  i tiden 15 -19 mars. Det gjør man også i Benidorm. 19 mars avsluttes det med parade gjennom hovedgata Avenida del Mediterráneo. Her har vi funnet

oss en fin plass mens vi venter på paraden. Paraden skulle starte kl 18 og nå har det gått en time og ennå er det ingen tegn til paraden.

Nå kommer den snart!

Den første flåten og snopet hagler over tilskuerne

Fallas betyr fakler. Fallasfesten har vært holdt i flere hundre år og har fått utviklet seg til en ikke-religiøs fest. Kirken har prøvd å få innflytelse flere ganger, men festen har historiske røtter og ikke kirkelige.

Den skjer på minnedagen for St. Josef som er tømmermennenes skytshelgen.

I gamle dager brukte snekkerne et stativ av tre som de hengte fakler eller lykter på for å få arbeidslys. På St. Josefsdag brente de stativene sine for å markere at nå var det blitt lyst nok ute,de trengte ikke fakler før til neste vinter.

Etterhvert ble fakkelholderne mer kunstferdige og Fallasfestene større.

I dag er det en av de største festene i regionen. Det smeller fra fyrverkeri og andre pyrotekniske innretninger slik som kinaputter fra morgen til kveld. Festen starter hver dag kl 8 med musikkorps i gatene

Etter musikkorpset kommer Fallerne (fallaskommiteen) i sine kostymer og kaster kinaputter og annet som smeller.

Dette korpset gjøgler mellom flåtene i opptoget.

Innbyggerne i byen er organisert i ‘Casal faller’ Dette er komiteer som samler inn penger til byens Fallas. De holder selskaper og middager og inntektene går blant annet  til kunstnerne som legger mye tid og arbeid i å lage figurer – ninoter. Disse er ofte kjempesvære og har et satirisk preg eller de skal forestille personer som har gjort seg bemerket i året som gikk. Lady Gaga og Obama har vært avbildet som en ninot.

Flåtene ser ut som borger, slott eller vogner fra middelalderen

Farger som minner om ild

Mødrene har hatt mye arbeid med å stelle hår og pynte småpikene

Mange har stillt seg opp for å se på.

Ildens farger

Fallerne i sine kostymer

Både romerne og maurere hører til i historien om Costa Blanca

Etter toget komme feiebilene

15 mars klargjøres ninotene (dukkene) og fallasene

17 – 18 mars er det blomsterofring til en Mariastatue. Det blir et hav av blomster

19 mars er det parade og om kvelden blir figurene satt fyr på. La Crema (kremeringen?) og det avsluttes med flott fyrverkeri.

ninoter og tekstplakater på spansk

Den store Fallasen i gamlebyen

Mens vi venter på at figurene skal brenne er det bondens marked i gamlebyen. Vi handlet klippfisk og bacon 🙂

Vi har hatt feiringer og bursdager blant de norske her. I neste innlegg skriver jeg litt om det