Det er deilig å være hjemme i Høylandsbygd

Vi kom hjem fra Spania i begynnelsen av mai. Det var kjekt å treffe gamle naboer og venner igjen. Våren var kommet langt. Naboene fortalte at vinteren hadde vært mild og våren hadde vært kjempefin. Og jammen fikk vi den fineste sommeren i manns minne.

Slik ser byggefeltet vårt, Slettaneset, ut fra Svartaberg, en åstopp sørvest for oss. Husa er fra slutten av 60-tallet til midten av 70-tallet. Verftsområdet ligger på Røysanes og huser flere bedrifter blant annet EideMarineServices. Opprinnelig var det “Georg Eides Sønner” som anla ny verftet sitt der. Det var og dette verftet som fikk bygget hus til arbeiderne sine. Etterhvert fikk arbeiderne kjøpe huset de bodde i for en rimelig sum.

Verkstedområdet. I midten av bildet er dokken, Halsnøy Dokk. Det er en rød båt i dokken. Holmen heter Hillestadholmen.

Det flotte veggmaleriet på den gamle verkstedhallen i Hillestadvågen. Det viser båter Georg Eides Sønner har bygd. Det er Johannes Eide som har fått i stand dette flotte maleriet. Johannes er ikke bare skipsbygger, han er samfunnsbygger også. På 70 tallet var det bank, post og frisør her. Her var pensjonat og to butikker og en taxi og et par skyssbåter. Da ble også båthavna bygget. Mye av dette kom på initiativ av Johannes eller som følge av utviklinga på verftet..

Solnedgang. Den grå bygningen ble satt opp av Sigurd Hillestad. Han var skraphandler og pensjonatvert og en markant skikkelse i bygda.

Solnedgangen farger skyene og bygningene i øst. Dette er utsikten fra terrassen vår en maikveld

Sola speiler seg i et av husa på Hillestad.

I juni var det bursdag og ny bil, en Mustang. Det har vært en flott sommer å kjøre cabriolet i.

Dette er en Molderose

I slutten juni pakket vi i bobilen igjen og dro til Fredrikstad. Det var 30 årsjubileum for Norsk Bobilforening  og Nordisk Treff. Der traff vi igjen folk vi ble kjent med på Raco i Benidorm. Vi var faktisk 22 stykker fra Raco på treffet. Her er noen av gjengen samlet til felles grilling.

Moro med parykker og hatter

Mange av oss kom søndag 22. juni. Mandagen brukte vi til å utforske gamlebyen og tirsdagen var vi på buss og båttur til Brekke sluser i Haldensvassdraget.

Vi ble fraktet med buss til Strømfoss. Der gikk vi ombord DS Turisten og vi cruiset på elver, kanaler og vann til Brekke sluser og videre til Tistedal ved Halden. Der stod bussen og ventet på oss.

Vi så flere fiskeørner, fiskeørnreir og beverhytter.

Vi hadde lunsj ombord. Alle ville sitte på soldekket så det ble litt trangt. Kapteinen fortalte om vassdraget og slusene og viste oss interessante ting langs kanalen.

Slusene kan ta båter inntil 26 meter lange, 6 meter brede og 1,6 meter dype

Brekke sluser er det høyeste sluseanlegget i Skandinavia og har et høydeløft på 26,6 meter i fire kammer..

Sluseanlegget ble bygget ferdig første gang i 1852, Det ble sener ødelagt av flom og bygget opp igjen.

Det nåværende anlegget stod ferdig bygget i 1924. Slusene ble nyttet til tømmertransport helt fram til 1982.

Haldenkanalen går langs svenskegrensen fra Skulerud i Akershus til Tistedal ved Halden. Kanalbygger var Engebret Soot som levde fra 1786 til 1859.

Det gikk båt fra Fredrikstad til Strømstad.Den tok vi onsdag 25. Det var deilig på soldekket på M/S Sagasund, og derfra kunne vi nyte synet av øyene i Hvaler-skjærgården.

Havna i Strømstad. Det tok to timer med Sagasund til Strømstad. Båten lå der i to timer og så brukte den to timer tilbake til gamlebyen.

Her er vi på vei til den offisielle åpningen av Nordisk Treff  2014. Det er torsdag 26. juni

Fredrikstad er jo en festningsby

Flaggheising, flaggene fra Danmark, Finland, Sverige og Norge

Mange lyttet til talene.

Det var mye å se i Fredrikstad. Det gikk gratis ferger for fotgjengere og syklister fra gamlebyen til Fredrikstad sentrum. Gamlebyen var velholdt og sjarmerende og der besøkte vi Skandinavias største modelljernbane. Den var det verdt å se. Det var 30 togsett som gikk der og de var styrt fra et kontrollrom. Senteret ble åpnet 4. september 2010 og over 150 000 har besøkt det siden da.

Fredagskvelden var vi samlet i Kongstenshallen. Det var levende musikk og folk kunne svinge seg i dansen. Lørdag var det stor fest- og jubileumsmiddag. Etterpå var det dans.

Søndag 29 juni var det avslutning og hjemreise

Første uka i juli var vi på Seljordfestivalen. Uka etterpå satte vi bobilen ifra oss i Høylandsbygd og kjørte cabriolet til Molde.

Hjemme i Høylandsbygd igjen, kunne vi nyte 30 grader i sola og 24 i sjøen.

Det kom noen etterlengtede regnbyger i august. Da ringte Kari og inviterte på vafler i båthavna

Oskar ser på noen lys som har mistet fasongen i varmen. Som du ser, har vi kort veg til båthavna.

Deilig badevann

Det ble mange turer til Slettanesvika som badestranda vår heter. Noen ganger lå jeg ved sjøkanten hele dagen, det var for varmt ved huset.

Det er toalett og dusj på badestranda.  Det er en sandvolleybane der også. Dessuten er det benker og en grill.

Jeg har nettopp vært på badestranda. Den ligger ca 200 meter fra huset vårt. Nå slapper jeg av på terrassen mens Roy lager middag.

Det hadde vært fredelig hvis ikke det var for vepsen.

Det er vanskelig å ha ølet sitt i fred

Vepsen spiser plommer, bare se på plommen til venstre….

Opalplommene er veldig gode. I år var det lite plommer, for plommetreet blomstret for tidlig. Det ble dårlig med bestøving.

Men det blir mye epler

Den årlige grillfesten ved Jokerbutikken. Gerhard Eide er fast grillkokk. Grillassistent er Kristoffer.

Karina har alltid vært litt sjefete 🙂 🙂

Grillmaten var kjempegod, salatene var deilige og dessertene er legendariske……  (Huset vårt er til høyre på bildet så vi har kort vei til butikken)

Det var leker og konkurranser for store og små.

Joachim og Souleman er sjef for “Kasting på bokser” De er og med på å rigge opp partytelt og gjøre i stand bord og benker. Ellers var det lotteri (Vi bor jo på basarholmen), quiz om Høylandsbygd, gjette vekten på Sissel (sjefen på butikken), her er det en vandrepokal….det er to som har napp i Sissel, gjette antall snop i et glass, det var fiske etter overraskelser for barna og det var annen underholdning. Dette er en kjempekoselig tradisjon.

Det har vært varme kvelder. Bålet i peisen på terrassen vår er nesten bare til kos.

Fordi gresset alltid er så langt når vi kommer hjem etter en vinter ved Middelhavet, har vi fått lagt stein på sørsiden av huset. Veldig fornøyd med resultatet!

Mange spør om turene våre og det er veldig hyggelig. Mange lurer på om vi snart skal på tur igjen, og det skal vi. Nå holder vi på å gjøre bilen klar til treffet på Havnadagene i Haugesund. I september drar vi til Kroatia for å bade og sole oss. I begynnelsen av november drar vi mot Spania og Portugal igjen.

Jeg har begynt å glede meg selv om vi har det veldig bra her hjemme også.