Veien vestover til Conil de la Frontera

Om formiddagen onsdag 7. januar forlot vi Benidorm og Raco. Vi kjørte for det meste A7 sørvestover. A7 er gratis motorvei. AP7 går parallellt og er betalingsvei I 12-tiden passerte vi Elche. Elche er kjent for sin palmeplantasje. Palmelandskapet i Elche står på UNESCO’s verdensarvliste. Det er Eurpas største palmelund med over 11000 palmer, det meste er daddelpalmer

Her er bilde fra palmene i palmeparken i Elche og den sjugrenede Keiserpalmen. Disse bildene har jeg hentet fra Wikipedia.

Mange palmer rundt Middelhavet er truet av en bille. Men det fins vaksiner som gjør palmene motstandsdyktige

Over Elche lå det tåkedis denne dagen. Langs veien var det mest kratt og stein og en og annen appelsinlund. Da vi nærmet oss Murcia, ble det flere appelsinlunder å se. Mellom A7 og Middelhavet var det  det høye åser og fjell

Her er Sierra Espuna med appelsinlunder og senere så vi åkrer med nysådde grønnsaker. Andre steder var spirene 10 -12 cm lange og noen salater kunne høstes.

Vi fortsatte A7 mot Lorca og Almeria. Nå var vi kommet til Andalucia. Det var sletter mellom fjellrekkene Sierra Cabrera som ligger helt ved kysten og Sierra de los Filabres som ligger 5 mil nord for Almeria

Tok to bilder av disse fjellene som stenger for kysten, dessverre var frontruta skitten, men jeg tar med bildene likevel

Et stripete bilde til: Det blanke til venstre er IKKE Middelhave, men plastdrivhus. Vi nærmer oss Almeria og dalen er full av slike drivhus. Jeg fant ut at det var tomater og agurker. Jeg har prøvd å google det, men kom bare til spanske sider

Da vi kjørte forbi Almeria, var det 17 grader. Av og til fikk vi glimt av det glitrende Middelhavet.og til slutt kom vi til Almerimar,  hvor vi skulle stå i en båthavn

Almerimar ligger 4 mil vest for Almeria som er provinshovedstaden i Andalucia. I Almeria har de Spanias beste tapas sies det. Men tapasen vi fikk her som gratis tilbehør til øl eller vin, var også svært bra. Her spiser vi torsk som fish and chips.

Her ble vi sittende sammen med noen svensker. Mange reiser hit for å spille golf. Her er golfbane med 27 hull. Marios ligger på kaien. Her er det småbåthavn med mange flotte båter. I havneområdet var det flere skjønnhetssalonger, frisører, motebutikker og noen  fine suvenir-butikker med artikler fra Andalucia. Her var barer og restauranter. Havneområdet består for det meste av ferieleiligheter og hoteller.

På lokalmunne kalles plassen her “Ved Tårnet” Her er det strøm, tømming og vannfylling. Det er dusjer og toalett, men det er et stykke å gå. Med strøm kostet det ca 12 euro å stå, 9 euro uten.

Tårnet Der måtte vi melde oss enten vi kom med båt eller bil

Litt av småbåthavnen badet i kveldssol

Vi stod her i to dager, men det var kald trekk og vi dro derifra 9 januar.

Plassen vi skulle til lå ved Marbella. Dette bildet er tatt på E15/A7 rett etter Almerimar, og er ment å vise plastdrivhus. Men lyset er vanskelig, og jeg bruker kompaktkamera.  Vi kjørte vestover langs Middelhavskysten.

Det var bølgete åslandskap med hvite byer nedover linene. Været var vakkert, det var en av de varmeste dagene vi har hatt i januar, godt over 20 grader.

Vi skulle bo på Cabopino camping.

Der har vi bodd før og det hadde vi glemt. Vi liker oss ikke der fordi store furukroner skygger for plassene. Denne gangen fant vi en stor plot eller parsell. Det var godt over 20 grader, men vi frøs i skyggen.

Plassen er lagt godt til rette for aktiviteter. Det er oppvarmet innendørs basseng, hinderløype høyt til værs (må bruke sikkerhetsseler eller wire med carabinkrok, trenings plass for seniorer, det er spanskurs og mye mer.

En inngjerdet lekegrind for hunder

Campingen er med på et program for omplassering av katter og andre kjæledyr. Kattene blir matet på egne områder. Her er en av de ansatte på plassen som steller kassen der maten blir plassert

Trimområdet for seniorene

Manuel har fantastisk flott utvalg i frukt og grønnsaker. Han står der hele dagen.

Vi sto på campingen to netter – 16 euro natta. 15 euro for en ukes Wifi

På vei fra cabopino. Fjellet er Gibraltar. Langs A7 var det tepper med små gule vårblomster. Det var rundkjøringer i fleng, småbyene langs kysten lå som perler på en snor. Dieselen er nede i 1 euro pr liter. Vi kjørte forbi flokker av syklister på treningstur.

Et siste glimt av Gibraltar før vi tar A381 i retning Jerez de la Frontera og Sevilla

Her har vi forlatt motorveien. Fra Medina Sidona kjørte vi vestover mot kysten og Chiclana de la Frontera og derifra sørover til Conil de la Frontera. Typisk bondeland med åkre og beitemarker.

Camping La Rosaleda ved Conil de la Frontera.

Doble parseller for oss med store biler. Bor en kortere tid enn 17 dager koster det 20 euro for en dobbelplass. Da har en 4 kwh med strøm, vann inn og vann ut. Det er egne områder på plassen for biler eller vogner som har med seg katter eller hunder. Her er det minst tre store rasekatter som står i bånd.

Det er gratis Wifi, med stabilt, godt nett.

Jeg er på Google og finner stoff til bloggen. Må lese meg opp slik at jeg har noe å fortelle.

Delikate toalettanlegg. det kommer musikk fra veggen og vannet er godt og varmt. I speilet til høyre kan du ane litt av de store dusjrommene. Har ikke vært på bedre dusjrom på år og dag.

Tirsdag 13 ble vi invitert på gratis mat på restauranten La Rosaleda. 18 januar feirer byen Conil skytshelgenen San Sebastian.

Det er en stor pilgrimsfest som starter kl. 8 om morgenen. Da samles folk  ved en med store vogner som blir trukket av hester eller traktorer. Vognene er pyntet med blonder og tøy i fine farger. Det begynner med gudstjeneste, etterpå går alle en pilgrimsmarsj til en dal utenfor byen. Lags ruta og ved endestasjonen er det barer, og folk blir lystigere og lystigere. Det blir servert en spesiell festmat og det var det vi fikk smake på oppe i restauranten. Vi fikk en salat med løk, tomater og paprika. Etterpå fikk vi en gryterett eller stuing med lever, kylling, svinekjøtt , oksekjøtt og stekte poteter i deilig saus.

Koken og kelnerne foran gryta med deilig kjøtt

Interiøret i restauranten

Onsdag den 14 utforsket vi byen. En iskald pils

Her er hovedgata

Sidegatene er enveiskjørte og smale. Mange steder var det små plazaer. Fire kjekke karer, en leser dikt

Det er en fiskerby og det er mange gode fiskerestauranter. Her er vi nede ved strandpromenaden. Det er kilometervis med hvite sandstrender her.

Det bor ca 20 000 mennesker i Conil de la Frontera.

Byen er et av flere  administrasjonssentrum i Andalucia

Vi har satt opp forteltet.  Vi er på vei mot en kjøligere periode med dagtemperaturer ned mot 10 grader og da er det godt med ly for vinden

Vi skal være her ut januar, så får vi se om det blir Ohlao og Portugal neste.