Fram og tilbake er (nesten) like langt

De tre siste ukene i januar har vi oppholdt oss i Conil de la Frontera. På slutten av oppholdet kom Unni, Tore og Jan Erik til La Rosaleda, og vi tok dem med oss til stranda og strandpromenaden. Det er søndag 1 februar, og mange var ute på tur. Det er ikke så mange uterestauranter som er åpne på vinteren og derfor var det ganske fullt ved bordene. Vi liker å sitte å se på folkelivet.

Vi tok en tur i byen. Det er noen gater som kan kjøres i, men de fleste gatene i sentrum er smale og har trapper.

Vanningssystem for blomsterpottene.

Conil er en sjarmerende liten by.

Camping La Rosaleda arrangerer turer til severdigheter i området. Tirsdag 3 februar ble vi med på busstur til Sevilla. Der ble vi møtt av demonstranter. Det var mye lyd på toget.

Vårt første mål var katedralen i Sevilla. Det er den største gotiske katedralen i verden og en av verdens 4 største kirker. Den ble opprinnelig bygget som en stor moské på 1100-tallet. Etter 1248. begynte de å gjøre den om til en gotisk kirke

Det er en femskipet langkirke. Midtskipet er 36 m høyt og 60 m langt

La Giralda tårnet er den opprinnelige minareten. Det er over 80 meter høyt

Her er fra gårdsplassen. Det er alltid en djevel som holder øye med oss fra kirkeveggen.

Kirka var veldig flott inni. Det var gotiske søyler og glassmalerier. Det var mange små kapeller tilegnet forskjellige helgener. Det var forbudt å bruke blitz inne i kirka, så jeg brydde meg ikke om å ta bilder. Christoper Columbus er gravlagt i denne kirken.

Det var mange hestedrosjer i Sevilla. Noen av kuskene var ganske aggressive i markedsføringen sin. Moderne trikk i bakgrunnen.

Etterpå fant vi veien til Plaza de toras. Her venter vi på guiden.

Maestranza  tyrefektingsarena er en av de eldste og mest prestisjefylte i hele Spania. Her er det plass til 14000 tilskuere. Den er fra 1761. Tyrefekting foregår i fra februar til november. Oksene er 5 -600 kg. Noe av kjøttet går til veldedighet og noe blir solgt til restauranter.

Kongetribunen og plassene for de mest fornemme gjestene

I tilknytning til arenaen var det et museum. Her forteller guiden om den første versjonen av denne arenaen

Tyrefekteren og troféoksene.

Dette er mora til den oksen som drepte Spanias mest berømte tyrefekter i 1947.

Fra 1567 var det forbudt med kamper på liv og død mellom mennesker og dyr. Tyrefektingen utviklet seg ettervert fra et ridderspill. Det var en kamp mellom riddere med lanser. De skulle ri i full fart og prøve å treffe et kunstig hode eller en ring med lansen sin. På 1700-tallet  ble dette spillet profesjonelt. Snart fikk tyrefektingen sin form og spredte seg over hele Spania og deler av Frankrike og til Latin-Amerika.  I moderne tid har tyrefekting blitt forbudt flere steder. I 1991 ble dyrekamper forbudt på Kanariøyene. (Med unntak av hanekamper) I 2010 ble tyrefekting forbudt i Catalonia. I 2010 erklærte den spanske regjeringen at tyrefekting ikke var en del av den spanske kulturarven. Men P:P (Partido Popular) sendte i 2013 en søknad om at tyrefekting skulle komme inn på UNESCOs verdensarvliste.

Elva Guadalquivir renner gjennom Sevilla. Det er promenader langs elvebredden.

Utenfor byen ligger det containerhavner og båtverksteder

Inne i byen lå det flere elvecruiserer

Vi passerte noen flotte palmer

Unni og Tore

Her holder presidenten i Andalucia til

President palasset. Inngangen var voktet av politi

Vi er på de andaluciske  sletter på vei til El Rocio

Akvedukter langs veiene. Disse er ikke så veldig gamle, men jeg så noen fra romertiden.

Men hvor er El Rocio? Vi er nå på Camino Rocio et eller annet sted ved Huelva. I følge gps-en skulle vi snart være framme, men vi havnet i ingenmannsland.

Det var mye fint å se. Roy fant koordinatene til Camping La Aldea i Rocio i Almonte. Vi var 60 km unna…Vi hadde kjørt for langt og måtte snu.

Torsdag 5 februar og vi er på tur i Rocio. Dette er en by for hestefolk og gatene er brede. Det er ikke asfalt, bare sand i gatene

Det var støvete

Byen lå ved et lite vann. Her er vi på vei ned til vannet. Butikkene solgte rideutstyr, seler og saler og flamencodrakter, sko og hatter. En butikk het La Gitana (sigøynerkvinnen) og mange kaller også byen for sigøynerbyen.

Her var ryttere og folk med hest og vogn.

Vi drikker ikke bare øl, kaffe er også godt.

Det er tjoringsbommer over alt. Det er faktisk påbudt i denne byen.

Nede ved vannet ligger kirken Iglesia de Nustra Señora del Rocio. Dette er Rocios sentrum og paradeplass. Hit kommer folk i ekvipasjene for å vise seg fram eller spise på de mange restaurantene rundt kirken. Inne i kirken er det en stor gullforgylt statue av Jomfru Maria. Statuen skal ha utført mirakuløse hendelser siden 1280. Første pinsedag samles 1000 000 mennesker fra hele Andalucia seg til pilgrimsfesten Triana. Mange kommer med hest og vogn. Vognene er vakkert pyntet. Langs hovedveien inn til El Rocio går det kjerreveier. Om kvelden stopper de og tenner leirbål og snart begynner flamencoen. Det synges, spilles og danses.

Bazarområdet ved kirka. Her paraderer folk i flotte ekvipasjer. Det er om å gjøre å se og bli sett.

Det er kjekt å sitte og se på livet. Det er jo roligere i februar enn i mai.

Her er det en med to mulldyr som vil ta oss på tur.

Han fikk til slutt Unni oppi vogna og jeg og Tore kunne ta bilder

Statuen av Jomfru Maria som blir båret rundt 1. pinsedag.  I begynnelsen på 1300 tallet var det jegere og hyrder som kom hit for å bli velsignet av Mariastatuen.St

På tide å gjøre klart til å dra videre. Lørdag 7.februar vi til Ohlaõ. Vi skulle fylle gass på veien og jammen sviktet koordinatene oss. Vi ble lurt inn på noen trange veier der vi ikke kunne  møte en eneste bil, og heldigvis gikk det bra. Vi fant ikke gassstasjonen, men vi fant campingen.

Det er lørdagskveld og vi har bestilt Steak on stone hos Giorgios. Jan Erik, Tore og Roy. Søte med smekker.

Unni og jeg gleder oss til maten.

Jentene i røyken. Det oste, freste og spruta, men det ble kjempegodt. Nydelig mør biff.

Som tilbehør fikk vi tre forskjellige kryddersmør, stekte poteter med bacon og deilig frisk salat.

Vi tok taxi til markedet og kaien. Ei dame som mater måkene. De fanga brødsmuler i lufta.

Like ved campingplassen ligger ICNF Institudo da Conservacão de Natureza e das Florestas. De som arbeider der, steller og tar vare på Parque Natural da Ria Formosa. Denne naturparken ligger på et kystoråde som strekker seg fra grensen og til Faro

Tore, Unni, Max og jeg gikk en tur i parken. Her er utsikten fra en tidevannsmølle. Det er sterk strøm forbi mølla når sjøen flør eller fjærer. Våtmarksområdet er perfekt for vadefugler

Utsikt mot Ohlaõ

Oppe på mølletaket

Kvernsteiner m.m

Blir snart til mold….

Denne holder også på å forvitre.

Det var en fin tur. Det var flotte stier gjennom et skogområde. I skogen var det mest pinjer, og på stiene åmet catapillarene seg, så jeg måtte passe på Max så han ikke satte nesen sin i disse giftige sommerfugllarvene. Det var masse blomster og en del løvtrær. Det var vann med ender i,Det var bygd utkikks hytter med gode benker og karmer som man kunne feste fotoapparat. Det var tavler med info om det som vokste og om fugler og dyr som levde i området Noen steder var det plankebroer som skulle forhindre slitasje i terrenget. . Stiene gikk ned til havet der vi så rester av gamle fiskebåter.

Til slutt “Slottet” som ligger midt inne i campingen i Ohlaõ. Sist vi var her, hadde de startet med en grønnsaks- og urtehage inne i “slottsparken”. Nå var hageområdet mye større med frodige grønnsaker og salater.

Vi trives i Portugal. Nå håper vi at kuldeperioden er over. I morgen 11 februar skal vi få nye dekk på bilen, før vi fortsetter turen vår på Algarvekysten.