Gjennom det den østlige delen av Frankrike

Mandag 6, andre påskedag, Kjørte vi fra Roses i Spania til Frontignan i Sør -Frankrike. Campingplassen heter Tamaris og er femstjernes.  Det kommer nok til å bli en favorittplass. Campingplassen ligger ved stranda Resort Frontignan – Plage noen kilometer utenfor selve byen Frontignan. Stranda er en del av en landstripe mellom Middelhavet og et stort innenlandsbasseng som heter Étang de Vic.

Distriktet er kjent for vindruen Muscat Blanc à Petit Grains.

Koordinatene for plassen er: N 43°27’0″      E 3°48’21”

Plassene var passelig store og lett å manøvrere seg inn i.

Bassenget er oppvarmet, og mange koste seg der. Rett ved siden av er det bar og restaurant. Det er fri internett  i barområdet.

Plassen har egen butikk med passelig utvalg.

Oppvaskstasjon. Vannet var godt og varmt

Felles do. Små toaletter tilpasset småbarn,  urinaler og vanlige doskåler. Dusjene var og felles. Det var store, rommelige dusjrom. Noen rom hadde stellebord og små badekar.

Trimanlegg og lekepark

Dette er helt ved stranden

Kort vei, det var tre utganger til stranden fra campingplassen

Mange gikk tur på stranden

Det var vannkrane på alle tomtene, veldig greit å få vasket vekk døde insekter fra fronten og frontruta.

Hadde vi stått lenger på plassen, skulle vi tatt ned syklene og utforsket området.  Stedet ligge i en naturpark.

Her er innenlandsbassenget Étang de Vic. Det har Frontignan i vest og Palavas – les – Flots i øst. Montpellier ligger en mil lenger nord

Det er flotte veier i Sør-Frankrike, men de er ikke billige å kjøre på. Vi brukte ca 1200 kr i bomavgifter i Frankrike

Motorveien gjennom vestkanten av Provence. En ser i grunnen godt utover landskapet fra motorvein, men her var det voller på begge sidene. Men buskene i skråningen hadde fargerike blomster. Det var mye av det vi kaller gullbusk.

Vi kjørte A7/E15 nordover. Rett som det var, fikk vi glimt av den mektige elva Rhône

Vi er i utkanten av Lyon og skal snart ta fatt på den ekle veien gjennom byen.

En bro over Rhône i Lyon, eller kanskje var det over La Saône? Begge elvene renner gjennom byen. Saône er mindre enn Rhône så det er nok den vi ser her.

Nord for Lyon ligger Camping Indigo Lyon. Det er en firestjerners camping med plass til små og store biler.

Jeg ble så glad av disse løvetennene. Det er de samme som de vi har hjemme.

Inngangspartiet til Camping Indigo Lyon. Plassen har 233 tomter. Det går buss til Lyon. Den har holdeplass rett utenfor inngangen til Campingen Det var cafe i samme bygget som resepsjonen. Der kunne man også kjøpe dagligvarer.

Koordinatene for plassen er: N 45°49’11”    E 4°45′ 42″

Vi dro fra camping Indigo torsdag 9 april

Vi hadde lest på facebook om en norsk dame som drev hotell/restaurant i en liten by mellom Dion og Lyon. Det skulle være Logis Les Charmilles. Og der kunne vi stå om natten hvis vi spiste middag der. Det hadde vi lyst til.  Det var en time å kjøre dit fra Camping Indigo. Da vi kom fram dit, kjente hovmesteren ikke til noen norsk dame og han syntes at det var rart at vi ville stå på parkeringsplassen utenfor logiet.  Det var kanskje ikke Hotell Charmilles likevel? Selv om det passet med koordinatene.Jeg hadde ikke navnet for meg da jeg gikk inn i resepsjonen…..jaja

Det var museører på trærne, det voks løvetann og Maria Nøkkelblom i veikanten. Åkersennepen blomstret på åkrene. Det gikk kyr og sauer på beite. Landskapet var bakkete jordbruksland.

Etter nesten fem timer, var vi framme i Point-à- Mousson. Det er en veldig flott stellplass ved en båthavn i elven Mosell.

Koordinatene for plassen er :  N 48°54’6″       E 06°3′ 40″

Vi var her i november og da punkterte bakdekket. Men vi fikk det reparert ganske raskt her i byen. Vi har kost oss her i varmen et par dager. Vi har gått et par turer inn i byen og sett oss om. Her er vi på restauranten i båthavna, den heter Lorraine Capitaine

Det er flott utsikt mot søndre bredd. Av og til kommer det lange lektere på elven. Det er fantastisk at skipperne greier å manøvrere disse båtene så elegant.

Det er mange svaner i båthavna. Det er flere andre vade og svømmefugler som holder til her.

Bro over Mosell, båthavna og stellplatzen er omtrent midt på bildet

Broen går fra nordre bredd der kirka ligger og til søndre bredd der bykjernen er.

Kirka heter Eglise Saint-Martin og er fra 14. – 15. århundre

Denne kirka ligger inne i bykjernen, på andre siden av elva og heter Eglise Saint-Laurent (eller St. Lawrwenche Church). Den ble påbegynt i 15. århundre og fullført med påbygg i 18. og 19. århundre

Pont- à- Mousson er en gammel by. Den ble stiftet i 1261. Grunnen var at det var en bro over Mosell her og den har byeierne tjent penger på. Byeiere har både vært kirken ved biskoper og adelsmenn og høvdinger.

Byen har vært åsted for forferdelige kamper både i første og andre verdenskrig. Byen ble sterkt skadet av bomber i 1944.

En flik av Place Duroc, Påskeliljer primulaer og gule stemorsblomster

Place Duroc, med rådhuset midt på bildet

Neste gang skal jeg gå på leting etter Huset av de syv dødssynder som skal ligge ved denne plassen.

I morgen, lørdag 11 april drar vi til Polch og Niesmann+Bieshof fabrikken der vi skal få utført nødvendiger reparasjoner.

Det er meldt varmt fint vær noen dager til så det blir greit å sitte ute i solen mens bilen blir reparert