På vei til Benidorm

Denne fine bougainvilleaen henger over en mur i Albir. Det  er en vakker plante som pynter opp i den blomsterfattige adventstiden her i Spania.

Her er en kristornlignende plante utenfor Camping Los Pinos i Peniscola

Det er en forholdsvis liten campingplass som ikke er beregnet på fastliggere. Det er en såkalt Stop & Go Camping

Plassene er store og solrike

Solnedgang

Det var langt å gå til sentrum. Men byen var “vinterstengt”. Det var veldig lite folk på strandpromenaden, og de fleste barene der var stengte. Derfor ble det til at vi ble sittende utenfor bobilen.

Men 5 minutter fra campingen vår, lå det en annen campingplass, og den hadde restaurant med terrasse utenfor og der var det muligheter for både mat og drikke.

Fredag 20 november dro vi fra Peniscola og Camping Los Pinos.  Vi betalte 12 euro pr døgn inklusiv strøm og wifi og det var flott synes vi.

Vi dro til Oliva og Camping Kikoport.

Campingen ligger helt ved stranda Oliva Playa

Her er restauranten som ligger i tilknytning til campingplassen og lystbåt havna. Båthavna heter Kiko Port

Her var det mye flott å se

Vi måtte gå over en bro forbi båthavna og under broa gikk det en kanal. På innsiden av broa var det en liten fiskerhavn.

Rett etter båthavna kommer vi til strandpromenaden. Max liker hekker…. Fjellet er Montgo ved Javea/Xabia

Strandbarene ligger et kvartal fra stranda

Solnedgang kl. 19.00

27 november forlot vi Kikopark. Oppholdet ble forholdsvis dyrt selv med ACSI kort. Med strøm kom det på 28 euro pr dag. Roy hadde vasket frontruta for at jeg skulle på tatt bilder på veien, men vi kjørte raskt i hjel mange fluer på veien mot Benidorm og Raco. Så det ble ikke tatt bilder av det flotte terrasselandskapet ved Calpe og appelsinlundene vi kjørte forbi. Det er et vakkert  område og vi holdt oss unna motorveiene for å nyte utsikten.

Da vi kom til Raco, hadde noen av de norske allerede reist hjem for å feire jul sammen med barn og barnebarn. Men det var 25 norske igjen og disse bad vi på adventslunsj. Vi serverte gløgg og pepperkaker og skinke og melon

Nå er de fleste av disse hjemme for å feire jul og så kommer de tilbake i januar

Butikken på campingen har et stort utvalg av varer. Det bugner av frukt og grønt både utenfor og inni butikken.  De har en delikatesse disk med kokt skinke, bacon, spekeskinke, spekepølser ost og posteier som en kan kjøpe i løs vekt.

Poteter i alle størrelser. Jeg la mobilen min oppi en av kassene med småpoteter slik at du kan se hvor små de er

Hver mandag går vi tur. Her er vi på vei fra Benidorm til Albir. Vi tilpasser farten slik at alle kan holde følge. Turen tar 1,5 time i vårt tempo

Det er mange fine stier.  Området vi går i er en del av naturparken Serra Gelada

Her er det mye søppel! Heldigvis er ikke området stort, men når er har spasert gjennom den vakre parken og kommet fram til denne søpla, glemmer man det aldri

Ligner på klokkelyng

Vi skulle ta bussen til Albir. Men denne karen skulle ikke på busstur. Han bare hvilte. Han hadde med seg en radio og en kartong appelsinjuice.

Her er to andre som hviler i sola.

Vi skal være her til begynnelsen av februar. I morgen (fredag11 des) skal vi spille boccia. Lørdagskvelden skal det være westernfest på restauranten her. Det er treretters middag og musikk og dans. Synd at vi ikke har lært oss Line Dance…
Jeg har begynt på spansk kurs.  Nå lærer jeg grammatikk og øver på enkle samtaler som Cómo te llamas? og Me llamo Edel…Det er moro