Livet på Karl Johan i Olhão Portugal

Vi er på Camping Olhão på Algarvekysten i Portugal. Hit kom vi fredag 4 mars. Det var fullt av norske biler på det området som kalles Karl Johan. Der er det store lyse plasser, noe som vi nordmenn setter pris på i vinterhalvåret.Bildet er tatt tirsdag 22 mars i påskeuken.

Vi var heldige, for Kjell Ivar og Vigdis tipset oss om plassen og holdt den av for oss den dagen vi kom. Her er det en dansk campingvogn, resten er norske biler.

Bussen til Johan og andre norske biler….

Et par-tre uker før, forlot vi Ronda og kjørte mot Portugal. Det var vår i luften ca 15 grader,og sol da vi kjørte fra Ronda mot Sevilla  Rona lå på en høyslette og nå kjørte vi mellom små fjelltopper og skogkledde åser. Det vokste oliven i skråningene. Der det ikke var oliventrær, gikk det kyr og sauer og beitet i skråningene. Da vi nærmet oss Sevilla, flatet landskapet seg ut og tåken kom sigende.  Det var grønne bakker og nypløyde åkre.

Vakkert og rolig Andalucisk landskap

6 -7 mil vest for Sevilla, dukket el-mastene med storkereir på toppen opp.

Toget på dashbordet har sporet av……

Lørdag 5 april var vi på bursdagsselskap hos Jan Ivar og Vigdis. Dagen etterpå lagde han ertersuppe med mye godt kjøtt i. ei spleisesuppe dvs vi betalte noen få euro hver. Vi var over 30 stykker som koste oss med god mat og god drikke.

Deilige hjemmebakte kaker

Noen hadde med seg vafler til bursdagsselskapet. Kjell Ivar har det travelt med å trakte kaffe og sikringer som ryker. Satt ikke rolig ved bordet han nei….

Hver torsdags formiddag er det strikkekafé på restauranten. Det var de engelske damene som startet med det og norske, nederlandske og svenske damer sluttet seg til. Her er mange av de norske og svensk dame. De engelske dukket ikke opp denne dagen. Bildet er tatt 17 mars

Mange laget påskepynt til å pynte i bobilen

Koselig stund i solveggen

Når vi er i Olhao, må vi innom restauranten på hjørnet og spise Steak on stone. Fabelaktig godt. Skal en spise der på lørdag, må en helst bestille bord. Restaurante Sérgio får mye skryt for maten på Trip Advisor. En skriver : “Å komme til Olhão og ikke besøke Sérgio, er som å reise til Roma og ikke ta turen innom Vatikanet”

Vi fant en Aldebutikk som solgte Mummelmann. Jeg liker bedre Jägermeister

Roy og Max i kamp om høna

Alt er ikke bare kos og lek. Vi har da plikter også: Oppvask

Tømming

Støvsuging

Klesvask

Pynting

Klipping….

Det tar ca en halv time å gå fra campingplassen til gamlebyen

Det er 3 storker i reiret.

En butikk som selger kjøkkenutstyr hadde disse destillasjonsapparatene i utstillingsvinduet sitt.

Max hilste på en hund som gikk løs. De holdt hverandre med selskap en god stund.

Det komme lysegrønne blad på trea

Solnedgang

Vi er ved stranda

På oversida av torget og markedet

Utafor Helvete i gamlebyen

Max og Roy titter på damene

Ikke alle må gå, noen får sitte på. Helt vanlig i Spania og Portugal

Her er havfruen som etter sagnet lokket fiskere ut i lagunen i Ria Formosa. De traff henne på stranden om kvelden og når det ble mørkt tok hun lykten sin og gikk ut i lagunen. De forelska fiskerne fulgte etter lyset og druknet…

Ria Formosa nasjonalpark ligger langs Algarvekysten. Den består av 5 sandbanker eller barriereøyer og 2 halvøyer.og kystlandskapet innafor. Rett ved campingplassen, kan en gå til hjertet av nasjonalparken. Her er det mange tur og kulturstier. Det finnes tavler som forteller om flora og fauna og kulturhistorie. Området er et eldorado for fugletittere.

Mens jeg er inne på dette med fugler. Her på campingen er det masse duer, svattrost og spurv. Nå holder de på med redebygging. Men jeg har også sett flokker med Blåskjærer.  Disse skjærene er mindre enn de norske skjærene og veldig rastløse og skye.De beveger seg hele tide og er veldig vanskelig å ta bilder av.

Disse bildene har jeg lastet ned lovlig fra internett

På bildet under er det en blåskjære

Vi kjøpte med oss store reker og hvitvin fra sjømatbutikken. I den butikken selges skjell, krabber, reker i alle størrelser og en hvitvin som var produsert for å passe til disse sjødyrene

Uteno Hjørnet (Sérgio) går de norske ofte til Svingen. Spesialiteten er mixed grill av kjøtt eller fisk og det er mye mat på tallerkenene. Det er kjøleskap med glassdører der en kan plukke ut hva slags kjøtt eller fisk som en vil ha grillet. Regningen skrives på duken…

Vi lager mesteparten av maten selv

Max liker sol

Denne alpefiolen har vi arvet. Den har stått utenfor tre andre bobiler

Vi gikk en tur mot havna og der var det mange fricampere. Så ikke tømmeplass noe sted i nærheten

Ved enden av plassen stod det et skilt hm.

Det blir grønnere og grønnere

Piri-piri på en fortausrestaurant og jordbær hjemme…

På plassen er det mange campingvogner som står fast der hele året. En har plantet et fikentre (tror jeg det er)

Setene våre har blitt veldig slitte og vi bestilte nye skinntrekk her i Olhão

Veldig fornøyd med resultatet

Gudmund hadde bursdag sist tirsdag. Først fikk vi kaker og kaffe og etterpå var det middag i “Svingen”

Veggene inne i restauranten

Imorgen fredag 8 april drar vi her i fra. Vi har bestilt nye dekk til framhjulene og har time kl 10 i morgen tidlig.

Takk for kjekke tilbakemeldinger. Det er morsomt å treffe folk som leser bloggen min.  Håper dere liker denne også