På hjemvei fra Portugal og nordover i retning Paris

Vi er på hjemvei, men vil bruke 3 uker på turen. Vi kjører østover på nordkysten av Spania som heter Costa Verde. Så kjører vi nordover langs vestkysten av Frankrike ,der heter det La Côte d’ Argent. Altså har vi  Biscaya utenfor oss.

Playas de Barreiros nordvest i Spania. 9 strender er bundet sammen med fine strandpromenader

21 april overnattet vi på Camping – Poblado Gaivota i Barreiros.  Den lå rett ved stranda.Vi kunne følge strandpromenaden til noen flotte huler eller fjellformasjoner som kalles Playa de las Catedrales. Men vi gjorde det ikke denne gangen. Vi får ha det til gode

Noen hadde støpt en stol fast på klippen. Der kan man sitte å se utover Atlanterhavet eller Mar Cantábrico som dette havstykket heter

Utsikt mot byen Foz. Fra Foz og østover er det 8 km med sandstrender Playas de Barreiros

Lørdag 23 april. Da vi forlot Barreiros var det delvis skyet og 14- 15 grader. Vi så mest skog men innimellom er det små gårdsbruk og tettsteder

Her var det bakkete jordbruksland og det minnet om et norsk dalføre. Men veiene er mye finere i Spania enn i Norge. Jeg kommenterer ikke hvert bilde, de  kan tale for seg selv.

Det var høye åser eller fjell og veien gikk oppe på disse åsene. Vi kjørte over mange høybroer og vi kunne se små landsbyer nede mellom åsene.

Fantastisk fine veier

Høybroer over dalene

Vi nærmer oss byen Candás og landsbyen Peron.

Vi bor på Camping de Perlora. Utsikt mot havet og de store båtene som venter på å laste og losse i havnebyen Gijon

Veldig koselig campingplass

Utsikt mot Candás

Utsikt mot det lille tettstedet Peron

Sauene koste seg ute på beite

Båtene som venter. Havstykket er fremdeles Mar Cantábrico

Den flotte promenaden mellom Peron og Candás

Mange båter som ligger og venter

Utkiksplass mot Playa de Palmera

Det var en parkeringsplass for folk som skal ta seg en tur på stranda

På vei mot byen. Spanske kommuner har råd til flotte promenader.

Candás har nesten 7000 innbyggere og har status som landsby

Byen ligger på et av de nordligste punktene i Spania. Hovednæringene er fiske og hermetikkindustri. Den har også mange hoteller og satser på reiseliv.

Kelnerne sjonglerer sider opp i  glassene

Laaang sider.

Takk for besøket.

Dette bildet er tatt gjennom en skitten frontrute. Men jeg vil ha det med fordi jeg vil fortelle om eukalyptusskogene i Nord-Spania. Her regner det oftere enn langs Middelhavskysten. Eukalyptus trenger mye vann. Men de vokser veldig fort og har en hard ved.Eukalyptusskogene vi så var tydelig plantet. På avstand kunne det ligne på furu eller granskog. Ung skog så ut som granskog og eldre skog hadde videre kroner og lignet på furu. Når en ser trærne på nært hold ser en at det et lauv på trærne..

Landskapet ligner på norske dalfører, og det gjør bebyggelsen også- Det er små gårder som ligger oppi liene. Bjerka langs veikanten og løvetann lyste sammen med de andre vårblomstrene

26 april

Disse flotte fjella heter Sierra de Cuera

Eukalyptusen over tunnelmunningene ser ut som gran og furutrær

Glimt av Biscaya. Det var helt stille på havet

Camping Virgen del Mar (Santander). Vi fikk stå utenfor resepsjonen.Der var det Wifi- dekning.  Det er ikke lov med hunder på campingen, men det var utenom sesongen så Max fikk bo på campingen likevel.

Står bra her

Vi gikk ned til sjøen og stoppet ved en taverna. Innredningen var inspirert av Afrika det var masker, spyd og skjold på veggene. Stolene hadde “zebra”-trekk.

En liten vik mellom klippene

På en holme lå en kirke. På bakkene utenfor kirka, vart det lekeplass for hunder. 10 – 15 hunder sprang lykkelig omkring, mens eierne stod og pratet med hverandre

På veien hjem kom vi over disse”norske” blomstene Ryllik, rødkløver og tiriltunge

Kveldstemning

Liljer (Kala?)

Solan sitter nå her og følger med på hva som skjer inni bilen

Solnedgangen 26 april i nærheten av Santander

27 april Fjell med sandtak. I nærheten av Bilbao

Siden vi ville unngå betalingsveier, ble vi dirigert opp i fjellene Det var svingete og smalt, opp og ned den ene åsen etter den andre, stigningen var på 12 %

enkelte steder. 1 time tok det før vi var inne på motorvei igjen

På spasertur i Zumaia  Zumaia er en liten by i spansk Baskerland. Den har to strender og en fin gammelby

Mange seilbåter og et skipsverft (blåe haller)

De gamle klokkene som har vært i San Pedro kirken

Det gamle fyrtårnet

San Pedro kirken

Kl 20 og 15 grader

Camping Zumaia ble åpnet i mai 2015. Den ligger på en høyde over byen Zumaia. Det er en terrassecamping

29 april mot franskegrensen og Vestpyrrineerne og vi er på vei til den franske delen av Baskerland. Det var en del oppoverbakker og nedoverbakker. I veiskråningene vokste det “norske” planter som engsoleie, syregras, løvetann og prestekrager

Klokken 11 passerte vi grensen. Vi kjørte på motorvei og det er en dyr fornøyelse i Frankrike. Her er vi ikke så veldig langt fra Bayonne og landskapet var flatt. Vi kjørte gjennom et jorbrukslandskap og her og der kunne vi se kyr som beitet

Ferdig med motorveien. På vei til Biscarosse – Plage en bade og turistby ved “Sølvkysten”

Svingete og smalt

Vi har sjekket inn på Camping Plage Sud. Det er en kjempestor campingplass. Vi har kjøpt reker og hvitvin og koser oss

Etter rekene var det wienerbrød til dessert

Artig sykkel

Utsikt mot stranda og havet

Nyåpnet bar og restaurant med spesielt interiør

Søndag 1 mai og det største loppemarkedet vi har sett Kilometervis med lopper

Max var her og skrev melding

Kjempestore kongler. En falt ned på taket og det smalt skikkelig Vi dro videre nordover 2 mai. Det var 15 – 16 grader og sol. Vi passerte Bordeaux og etterhvert ble skogen ved siden av motorveien mer og mer lik den som ligger utenfor gallerlandsbyen til Asterix og Obelix

Her er vi i La Rochelle. Der stod vi på en stor parkeringsplass. Halve plassen var gratis, men den var full av bobiler. Vi betalte for 2 små parkeringsplasser, tilsammen 9 euro pr døgn.

På havna i La Rochelle. La Rochelle er et kjent åsted for mange kriger og konflikter Hundreårskrigen mellom England og Frankrike på 13tallet. Hugenottkrigen mellom protestanter og katolikker. La Rochelle huset en stor tysk ubåtbase i 2. verdenskrig  og var den siste franske byen som ble frigjort 8.mai 1945.

La Rochelle var en stor skipsfartsby. Båtene herifra deltok i trekanthandel: Slavehandel med Afrika, Sukkerhandel med plantasjene i Antillene og Pelshandel med Canada

Søyleganger på begge siden av gaten i gammelbyen

Byklokken i byporten

Massevis av barer og kafeer ved havna. La Rochelle er kjent for verftsindustri

3 mai. Denne Romerske broen ligger ved A 87  øst for Nantes

Vi kjører forbi jordbruksland. Bøndene har tatt 1.slåtten og det lukter møkk

Bøketrærne blir ikke så snart grønne

Gule åkre

Vi har sjekket inn på Le Pont Romain i landsbyen Yvré -L’Évêque. Jeg er på vei for å handle i landsbyen og gikk da over denne romerske broa som Campingen har tatt navnet sitt fra

Gammelby

Roy lager mat ute i finværet. Campingplassen er en OnlyCamp plass, altså er det ingen fastliggere her.

Alle plassene har vann og noen plasser er tilrettelagt for bare bobiler

Nærmeste store by er Le Mans. Det ble en lang blogg, og det er fordi det er dårlig nett mange plasser. Håper du likte den likevel. I morgen drar vi videre nordøstover i Frankrike