Onsdag 10 august 2016 forlot vi Skandinavia Park i Nordtyskland. Vi skulle til Polen sammen med Norsk Bobil og Caravan Club’s Reisekomité. Det regnet, men det var det siste regnværet på lang tid. Vi gledde oss og var spendte på de andre deltagerne. Det er viktig med god kjemi på en slik gruppe. Det var 17 bobiler og campingvogner , og mange av oss skulle kjøre i konvoy.
Første stopp var Campingplass Winsen. Plassen ligger ca 270 km fra Harrislee, litt nord for Hannover. Det er en stor fin plass og det er en passelig plass å stoppe på når man er på vei sørover langs A7 . For dem som er interessert er koordinatene N 52º40’33” Ø 09º54’06”. Porten er stengt midt på dagen, men det er en venteplass ved innkjøringen.
Vi traff kjentfolk
Mange kjente hverandre fra andre turer med Reisekomitéen. Praten gikk livlig
Torsdag 11. Vi kjører i konvoy, litt på Bundesstrasse og litt på Autobahn. Behagelig kjørevær
Hele gjengen er samlet på plenen utenfor Adams Gasthof i Moritzburg. Adams Gasthof har historie tilbake til 1675. Navnet har det fra Johann Gottlieb Adam som kjøpte vertshuset i 1780. Vertsuset har en flott park rundt seg og det ligger rett ved Moritzburg Slott som var slottet i filmen “Tre nøtter til Askepott”
Vertshuset sett fra plenen
Det var mange deilige plommer i treet, og vi kunne plukke så mange plommer vi ville…
Nå er vi fulltallig. I vershuset fikk vi 2 retters middag. Som oftes er det vilt de serverer
Max liker seg på tur….
Praten går livlig mellom bilene
Fredag 12.08.På vei fra Moritzburg i Tyskland til Swidnica i Polen. Vi skulle unngå betalingsveier, og derfor kjørte vi småveier i Tsjekkia
Men først kjørte vi A4 i Tyskland til en by som heter Bautzen. Derifra skulle vi kjøre Bundesstrasse til Zittau,en grenseby mellom Tyskland og Polen. Det var en del polske lastebiler på disse veiene Vi var 6 biler i vår gruppe og vi hadde kontakt med hverandre på Walkie-Talkie. Etterhvert kom vi til veisperringer og omkjøringer. Vi ble ledet inn på smale veier, og GPS’ en protesterte høylydt. Til slutt kjørte vi til siden for å konferere. Veien var smal og det førte til lange køer bak oss. Vi kunne høre polakkene i lastebilene snakke til hverandre i Walkien om idiotiske norske bobilturister. Vi ble enige om at vi var på rett vei, og da vi kom til Zittau, tok vi en pause.
Dette er på E 68 en liten by som heter Jablonec i Tsjekkia
Denne lille kirka ligger i nærheten av den store hoppbakken i Harrachow på grensen mellom Tsjekkia og Polen. Vi er på E 65 i Tsjekkia og skal over fjellpasset mellom Tsjekkia og Polen som heter Szklarska Passet.
Her er vi oppe i fjellene på grensen mellom Tsjekkia og Polen. Byen heter Szklarska Poreba og ligger i Polen. Det var mange mennesker i gatene. Harrachow og Poreba ligger begge i fjellpartiet Karkonosze som har de høyeste toppene i Sudet området. Her er det yrende liv om vinteren og fra byen Poreba er det 2 stolheiser som bringer skituristene opp på toppen Szrenica (1362 m.o.h) Herifra går det løyper til flere andre topper fra 2000 til 2900 moh. De fleste av disse løypene skal være lette…
Camping Swidnica eller Campingplass 123 i Swidnica var en fin plass i tilknytning i til et idrettsanlegg med utendørs svømmebasseng, fotball/friidretts bane og idrettshall. Dette bildet er fra campingplassens hjemmeside. Her ser du frukttrær i blomstring. Det er et frukttre på hver parsell og da vi kom dit var frukten begynt å bli moden. Vi stod under et ferskentre. Adressen dit er Ui. Slaska 37, Swidnica (N 50º49′ 55” Ø 16º 29′ 17”)
Lørdag 13.08 Vi har tatt buss til Jaworzyna Slaska noen kilometer nord for Swidnica. Vi skal på Museum for industri og jernbane i Slesien. Men først måtte vi finne en minibank slik at vi kunne få tak i polske penger. Det var et lite marked der…
Inne i det tekniske museet. Ting som ble brukt i opplæringen på jernbaneskolen, men jeg tok bilde av “Foto forbudt”
Leketøyavdeling. I tillegg kunne vi se utviklingen av teknologi i området fra før andre verdenskrig og fra kommunisttiden. Det var husholdningsmaskiner, radioer, platespillere, lydbåndopptakere, fjernskrivere, telefoner, tv, trykkemaskiner og trykkeriutstyr, og datamaskinen ODRA fra 1974
Det var damplokomotiv
Og miniatyrjernbaner
Alle disse lokomotivene var kjørbare.
Jernbanemuseet ble lagt hit fordi det var her de begynte å bygge ut jernbanen i Schlesien I området rundt var det rike forekomster av kaolin leire som blir brukt i porselensindustrien og de trengte å transportere leiren til porselensfabrikker i Europa. Her var også mye skog og det ble produsert store mengder trekull. Dette passet godt til datidens damplokomotiv
Det yske navnet på byen er Königszelt som betyr Kongens telt. Kongen hadde leir her under Den prøyssiske sjuårskrigen 1756 -63. (Den ble utkjempet i Europa, men stridens kjerne var hvem som skulle eie Nordamerika; England, Tyskland eller Frankrike)
Rampen i baksetet
På vei til Fredskirka i Swidnica. Det måtte 4 menn til for å omfavne dette store treet.
Fredskirken ble bygget som følge av freden i Westfalen etter 30 årskrigen (1618 -1648) 30 årskrigen involverte de fleste land i Europa og er regnet som en krig mellom katolikker og protestanter, men den var også om grenser og arvefølge til kongedømmer.
Det ble bygget 3 Fredskirker. De er Lutherske kirker, bygd i tre og uten spiker. Fredskirkene er de største trekirkene i Polen. Denne i Swidnica er tilegnet Den Hellige Treenighet. Det er en Fredskirke i Jawor, den er tilegnet Den Hellige Ånd. Den tredje kirken ble bygget i Glogow, men den brant ned i 1758
Mens vi var inne i kirken fikk vi overvære en gruppe som øvde til en Bach-konsert, fantastisk musikk og sang….
Katedralen i Swidnica.(St. Stanislaus og St. Vaclav Katedralen) Den er fra det 14 århundret og har et 103 m høyt tårn. Det er det høyeste tårnet i Schlesien
Etter lunsj i restauranten Laznia fikk vi en guidet by-vandring
Litt av torget i Swidnica. Her er det hus i flere stilarter: gotisk, barokk, klassisistisk og Art Nouveau
Byen er over 700 år gammel og har en handelstradisjon som er like lang. Her var det over 45 forskjellige handelslaug i gamle dager.
Ser du båten øverst på veggen på det lyseblå huset. Det var merket til det handelslauget som holdt til der
Her er en annet handelslaugsmerke
Den hellige treenighets statuen i barokk stil.
Astronomen Maria Cunitz med boken Urania Propitia som hun fikk utgitt i 1650. Boken består av astronomitabeller. Den er bygget på Johannes Keplers tabeller, men disse er bearbeidet og gjort mer tilgjengelig
Det betyr lykke for framtiden å sitte ved siden av Maria. Det er lett å se hvor statuen er mest berørt
Vi var oppe i rådhustårnet som er bak det gule huset, og utsikten var fantastisk
Slik så tårnet ut før. Første gang man hørte om tårnet var at det brant ned i bybrannen i 1393 Tårnet skulle ha hatt et gullbelagt tak.Det ble bygget opp igjen og igjen etter kriger og branner i hundreårene som fulgte. Siste gjenoppbygging var ferdig i 1767 etter ødeleggelsene kanonene påførte tårnet i tredveårskrigen. Tårnet skulle stå i 200 år. Men 5. januar 1967 kollapset tårnet. Det var utbedringer på nabobygget som svekket konstruksjonen slik at tårnet raste sammen. Heldigvis ble ingen skadd. I juni 2010 startet man rekonstruksjonen av tårnet og i juni 2012 var det ferdig. Det er en heis som tar deg opp 2/3 av høyden, ellers fins det trapper
Mellom campingen og restauranten Lazina var det en vakker park. Det var flere flotte parker i denne byen
Søndag 14.08. Her er vi på vei til Vang Stavkirke i byen Karpacz. Karpapacz er et populært kur- og skisportsenter i det sørvestlige Polen nær grensa til Tsjekkia. Stedet ligger 480 – 885 moh innenfor fjellene Karkonosze og fra et av de høyeste punkta ligger Wang stavkirke. Stavkirka er fra Vang i Valdres. Den ble for liten og i 1832 bestemte herredsstyret seg for å rive kirken og bygge en større. Maleren I.C. Dahl bestemte seg for å redde kirken, men i først omgang mislyktes han. Kirken stod ennå i 1839 og i 1841 kjøpte I.C. Dahl kirken og ved hjelp av kong Friedrich Wilhelm IV av Preussen ble kirken demontert, og fraktet til Karpacz
I september 1841 ble kirken demontert og fraktet til Lærdalsøyri. Der ble den lastet ombord i galeasen Haabet og fraktet til Stettin. Derifra ble den fraktet på elvebåt til Berlin.Våren 1842 ble kirka fraktet med elvebåt opp Oder og til Karpacz. Derifra ble den fraktet med hestetransport til kirkestedet 885 moh
Campingplassen i Milkow hvor vi drakk formiddagskaffe og spiste deilige kaker. Milkow ligger mellom Karpacz og Kowary
I Kowary ligger det en stor miniatyrpark som er en av turistattraksjonene i området. Jeg greier ikke å velge bort bilde av miniatyrbygningene.
Wang stavkirke
Toget som fraktet nazigullet bort. Man tror det er i hemmelige tunneler under palasset der gullet er gjemt
Fredskirken i Swidnica
En hvil i restauranten utenfor hovedhuset i parken
Roy, Max og meg på egenhånd i gammelbyen
Vakre hus
Citywalk plakett i på bakken i torget
Roy og Max hos Maria Cunitz
Handelslaugsmerket på den røde veggen
Gammelby…
Mandag 15.08 Turnering i spillet som et par uker senere fikk navnet Mummelmann
Det er et stativ og 5 snorer med golfballer i hver ende. Så er det om å gjøre å få snorene til å henge på stativet
Rally commander Jerzy Glowinski eller Jurec i aksjon.
Slik skal det gjøres!
Denne ugla er en av mange flotte treskulpturer i og utenfor restauranten og jazzklubben Laznia
Fruktre på hver parsell
Tirsdag 16 august var 18. Hallcamp Rally Swidinca over og vi satte kursen mot Boleslawiec og 19. Hallcamp Rally Boleslawiec.